fredag 17 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Tetra Pak tillbaka till läget före pandemin

|  
|  ,

Leveranskedjorna är på väg att fungera normalt igen, efter pandemi och komponentbrist. Det säger Tetra Paks vd Marie Sandin i en intervju med Rapidus.

Marie Sandin är sedan snart två år vd för Tetra Pak AB, med huvudkontor i Lund där 3.200 personer har sin arbetsplats. Det svenska bolaget står för 18,4 miljarder av hela koncernens årsomsättning på cirka 150 miljarder kronor. Anläggningen i Lund är den största enskilda i koncernen och central för dess forskning och utveckling. Marie Sandin rapporterar i sin svenska roll till koncernchefen Adolfo Orive som sitter i Lausanne i Schweiz.

Hon tar emot Rapidus redan i receptionen och fortsätter med ett välarrangerat upplägg där jag lotsas inte bara till ett showroom, utan två.

Hon är ingenjör till utbildningen och har jobbat på Tetra Pak sedan 1991.

– Min första större uppgift var att ansvara för utvecklingen av korkar till förslutningsbara förpackningar. I dag är jag, utöver min roll som vd för det svenska bolaget, även vice president för leverans av kommersiella projekt globalt. Flera av projekten som pågår nu är att se till att alla korkar sitter kvar på förpackningen när man öppnat dem. Så jag är tillbaka där jag var för 32 år sedan, med korkarna, säger hon skämtsamt.

I showroom Ett, fyllt med förpackningar från golv till tak, förklarar hon Lundaanläggningens roll i koncernen.

– Här drivs vi av innovation. Här tillverkar vi inga förpackningar, däremot pilotmaterial till nya förpackningar, fyllningsmaskiner och processmaskiner. Här i Lund tar vi inte bara fram framtidens förpackningar, utan även framtidens mat, säger hon.

En viktig orsak till att Lund har fått rollen som koncernens utvecklingscentrum är ett nära samarbete med universitetet.

– Ta papperssugrör till exempel, säger hon och håller upp en dryckesförpackning med fastsatt sugrör. De utvecklar vi tillsammans med universitetet och Max IV.

Produktutveckling av förpackningarnas innehåll, alltså mat och dryck för kundernas räkning, är en överraskande stor verksamhet inom Tetra Pak. Kunder kan komma med en idé, sedan kliver Tetra Paks ingenjörer in och tillsammans med kunden gör receptet, beräknar temperaturer och anpassar processlösningarna efter det. Uppdragsfinansierad forskning och utveckling omsatte 2,5 miljarder kronor av förra årets 18,4.

Den största delen av det svenska bolagets omsättning kommer från service och reservdelar, 6,8 miljarder kronor förra året. 20 ton reservdelar lämnar anläggningen i Lund, dagligen.

Plötsligt är tiden ute i showroom Ett och det är dags att gå till nästa. Jag leds in i ett videorum med en bildyta som ser ut att vara tio meter lång. Här tar Markus Berggren emot, hållbarhetstransformationsansvarig för Tetra Pak globalt.

Budskapet för resten av intervjutiden är hållbarhet, hållbarhet och hållbarhet.

Markus Berggren beskriver utmaningarna för ett bolag som Tetra Pak, som inte begränsas till ansvar för förpackningsmaterial och dess återvinningsbarhet, utan även för att förbrukade förpackningar samlas upp. Det kan vara på allt från återvinningscentraler till handplockning på soptippar i tredje världen och det sociala ansvar som det innebär.

Tetra Paks förpackningar är i själva verket resultatet av en kompromiss som företaget nu lägger allt krut på att lösa. Marie Sandin vill först inte veta av ordet kompromiss, men efter lite meningsutbyte enas vi om att kompromissen har historiska rötter, men som gäller även idag.

Motsättningen är den mellan att förpackningen måste garantera säkra livsmedel som man inte blir sjuk av och göra innehållet hållbart i rumstemperatur i månader, respektive att förpackningen ska vara återvinningsbar.

Förpackningen består dels av kartong, dels av vad som kallas polyal, en blandning av polymerer (plast) och aluminium. Det är polyal som skyddar innehållet, men som samtidigt gör att kartongen inte kan återvinnas rakt av, utan behöver återvinnas i flera steg. För att lösa det och öka återvinningsgraden har Tetra Pak satsat på att bygga återvinningshubbar för polyal i flera europeiska länder. Till exempel investeras nu 250 Mkr tillsammans med företaget Axjo i Gislaved, som tar tagit fram teknik för att återvinna och skapa nya produkter av polyal.

Tetra Pak räknar med att investera mer än 400 Mkr per år i liknande projekt i hela världen under de kommande åren.

Tiden är ute i showroom Två. Jag får avslutningsvis en titt på den nypiffade matsalen som innehåller inredningsdetaljer gjorda av just polyal. Här passar jag på att ställa den fråga jag tänkt ställa allra först – hur det går operativt. I bokslutet från 2022 ökade försäljningen medan lönsamheten backade.

– Vi har blivit påverkade av komponentbrist, inte minst halvledare, som många andra. Men i år ser det ut som att vi är nära att vara tillbaka till läget före pandemin, säger Marie Sandin.

Gunnar Wrede

Leveranskedjorna är på väg att fungera normalt igen, efter pandemi och komponentbrist. Det säger Tetra Paks vd i en intervju med Rapidus.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Paulsson säljer ärtfabriken i Bjuv

    Ärtor i Bjuv blev ingen bra affär för Erik Paulsson-familjen efter köpet från Findus 2016. Nu är bolaget Foodhills sålt till en utländsk köpare i ett av våra grannländer. Prislappen? En hundring.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.