Uppstartsbolaget Re:meat tar fram processer för att odla fram köttfärs i stora bioreaktorer. Bolagets vision är att om fem år kunna bygga fabriker som ger 10.000 ton köttfärs per år.
Re:meat träffar just nu investerare och folk från livsmedelsbranschen runt om i Sverige.
– Vi har lärt oss hur viktigt det är att välja story-telling så att investerare, livsmedelsbolag och framtida konsumenter blir intresserade. Bland annat berättar vi att vårt kött inte är konstgjort kött utan riktigt kött, det är sättet det tillverkas på som är uppdaterat. Om man tittar i mikroskop ser man att det är riktigt kött, säger Jacob Peterson, vd för Re:meat.
Odlingstekniken liknar den som används för att tillverka vanlig bagerijäst, yoghurt och öl. Re:meat startar med några få celler ur ett vävnadsprov, litet som ett riskorn, taget från muskeln hos ett köttdjur. Därefter odlas cellerna och växer i näringsrik buljong tills ett stort antal celler bildar köttfärs.
Bolaget håller på att optimera processen och siktar på att sänka tillverkningskostnaden till en tiondel av vad man i dag klarar av med befintlig teknik för odlat kött.
– Vårt utbyte är 50 procent, det vill säga för 20 kalorier input får vi 10 kalorier output. Vår närmaste konkurrent når 20 procent. Vid nötdjursuppfödning är motsvarande siffra 4 procent. Marie Gibbons har utvecklat vår specifika näringsbuljong, och är med sina åtta år i branschen en av de mest erfarna i världen, säger Jacob Peterson.
Re:meat försöker påverka myndigheterna att inkludera odlat kött i Livsmedelsstrategin 2.0 som just nu håller på att tas fram, berättar han.
– Flera europeiska länder har redan förstått att man måste ändra på hur vi producerar livsmedel, bli effektivare. I Sverige ”spelar inte” klimatargument lika bra som tidigare, med dagens regering. Bättre då att tala om matsäkerhet och brist på åkerareal för foderodling. I länder som Israel och Holland är detta extremt viktigt.
Re:meat grundades förra året av Jacob Peterson tillsammans med Marie Gibbons, utvecklingschef (till höger i bild), och Gittan Schiöld, affärsutvecklingschef (i mitten i bild).
Elisabet Ottosson