torsdag 19 september 2024

inloggad som

Snart kan vi köpa odlat kött

|  
|  

Uppstartsbolaget Re:meat tar fram processer för att odla fram köttfärs i stora bioreaktorer. Bolagets vision är att om fem år kunna bygga fabriker som ger 10.000 ton köttfärs per år.

Re:meat träffar just nu investerare och folk från livsmedelsbranschen runt om i Sverige.

– Vi har lärt oss hur viktigt det är att välja story-telling så att investerare, livsmedelsbolag och framtida konsumenter blir intresserade. Bland annat berättar vi att vårt kött inte är konstgjort kött utan riktigt kött, det är sättet det tillverkas på som är uppdaterat. Om man tittar i mikroskop ser man att det är riktigt kött, säger Jacob Peterson, vd för Re:meat.

Odlingstekniken liknar den som används för att tillverka vanlig bagerijäst, yoghurt och öl. Re:meat startar med några få celler ur ett vävnadsprov, litet som ett riskorn, taget från muskeln hos ett köttdjur. Därefter odlas cellerna och växer i näringsrik buljong tills ett stort antal celler bildar köttfärs.

Bolaget håller på att optimera processen och siktar på att sänka tillverkningskostnaden till en tiondel av vad man i dag klarar av med befintlig teknik för odlat kött.

– Vårt utbyte är 50 procent, det vill säga för 20 kalorier input får vi 10 kalorier output. Vår närmaste konkurrent når 20 procent. Vid nötdjursuppfödning är motsvarande siffra 4 procent. Marie Gibbons har utvecklat vår specifika näringsbuljong, och är med sina åtta år i branschen en av de mest erfarna i världen, säger Jacob Peterson.

Re:meat försöker påverka myndigheterna att inkludera odlat kött i Livsmedelsstrategin 2.0 som just nu håller på att tas fram, berättar han.

– Flera europeiska länder har redan förstått att man måste ändra på hur vi producerar livsmedel, bli effektivare. I Sverige ”spelar inte” klimatargument lika bra som tidigare, med dagens regering. Bättre då att tala om matsäkerhet och brist på åkerareal för foderodling. I länder som Israel och Holland är detta extremt viktigt.

Re:meat grundades förra året av Jacob Peterson tillsammans med Marie Gibbons, utvecklingschef (till höger i bild), och Gittan Schiöld, affärsutvecklingschef (i mitten i bild).

Elisabet Ottosson

Grundarna bakom bolaget Re:meat träffar just nu investerare. Målet – 10 000 ton odlad köttfärs per år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Bonesupport – ”Vi är bara i början”

    Bonesupport, Skånes snabbast växande uppstartsbolag, går från klarhet till klarhet och försäljningen i USA rusar. Samtidigt förbereder bolaget nya behandlingsområden och nya marknader. Rapidus har intervjuat vd Emil Billbäck.

  • Strömhopp från Doxa

    Bara tre veckor efter att vd sagt upp sig slutar även finanschefen på fastighetsbolaget Doxa. Och dessförinnan har två styrelseledamöter avgått eller avböjt omval. Rapidus har tagit reda på vad som händer i bolaget.

  • Ester väljer Lund som bas för expansion

    Större kundtjänstavdelningar kan jobba betydligt effektivare med bättre verktyg. Det är mottot för det estniska bolaget Feelingstream som utvecklar AI-analys av kundsamtal. Lund har blivit navet för en nordisk expansion.


  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Här är Årets Rapidusföretag

    På tisdagskvällen ställde Rapidus och Vinge till med fest när Årets Rapidusföretag och Årets Friskt Vågat skulle koras för 23:e året i rad.

  • Opticept pressar spanska oliver

    Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.

  • Pommes ska lyfta Lundabolag

    En global kanadensisk koncern investerar cirka 10 miljoner kronor i Opticept och blir därmed en av de största ägarna i Lundabolaget. Företagen ska tillsammans lansera produktionslinjer för tillverkning av pommes frites.

  • Han vill bekämpa diabetes med broccoli

    Broccoli är bra mot diabetes. Det har en Lundaprofessor upptäckt, som med hjälp av norska pengar vill sälja kapslar med frystorkade broccoligroddar och mineralen krom.