torsdag 21 november 2024

inloggad som

Carlsberg kvar i Ryssland trots löfte om uttåg…

|  
|  ,

Den danska bryggerijätten Carlsbergs löften att dra sig ur Ryssland, med varumärket Baltika, har ännu inte infriats. Kritiken börjar växa och klockan tickar.

Större ägare i Carlsberg – som pensionsbolagen PFA, Danica och LD Fonden – anklagar Carlsberg för att ha sagt en sak och gjort en annan. Sparekonomen Per Hansen från nätbanken Nordnet säger till Rapidus att Carlsberg har sex månader på sig att sälja verksamheten i Ryssland innan investerarna börjar dra öronen åt sig.

Osäkerheten drivs av att Carlsbergs holländske vd Cees’t Hart, med 46 miljoner danska kronor per år i lön, sa i oktober att en försäljning i Ryssland kan dra ut på tiden. Och att han “inte längre entydigt kan svara ja” på att Carlsberg kan sälja i Ryssland under första halvåret 2023.

Carlsbergs globala kommunikationschef Tanja Frederiksen säger nu till Rapidus:

– Vi är i full gång med försäljningsprocessen och förväntar oss en slutförd försäljning under tredje kvartalet 2023, vilket är det senaste vi har meddelat i Q3-resultatet.

Carlsberg sa inte förrän i slutet av mars 2022 att det ryska bryggeriet skulle säljas. Trycket ökade när öljätten Heineken lämnade Ryssland och därmed förlorade 400 miljoner euro.

– Det finns en gräns för investerarnas tålamod. Carlsberg vill sälja i Ryssland, men försöker få ett anständigt pris utan att ge bort allt. En försäljning bör helst beslutas innan halvårsbokslutet lämnas in i augusti i år. Därför har Carlsberg bara drygt ett halvår på sig att rätta till situationen och sälja, säger Per Hansen till Rapidus.

Baltika är ett av Rysslands största bryggerier med en marknadsandel på 27 procent och 8.400 anställda.

Keld Broksø

Den danska bryggerijätten Carlsbergs löften att dra sig ur Ryssland, med varumärket Baltika, har ännu inte infriats. Kritiken börjar växa […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.