Den danska bryggerijätten Carlsbergs löften att dra sig ur Ryssland, med varumärket Baltika, har ännu inte infriats. Kritiken börjar växa och klockan tickar.
Större ägare i Carlsberg – som pensionsbolagen PFA, Danica och LD Fonden – anklagar Carlsberg för att ha sagt en sak och gjort en annan. Sparekonomen Per Hansen från nätbanken Nordnet säger till Rapidus att Carlsberg har sex månader på sig att sälja verksamheten i Ryssland innan investerarna börjar dra öronen åt sig.
Osäkerheten drivs av att Carlsbergs holländske vd Cees’t Hart, med 46 miljoner danska kronor per år i lön, sa i oktober att en försäljning i Ryssland kan dra ut på tiden. Och att han “inte längre entydigt kan svara ja” på att Carlsberg kan sälja i Ryssland under första halvåret 2023.
Carlsbergs globala kommunikationschef Tanja Frederiksen säger nu till Rapidus:
– Vi är i full gång med försäljningsprocessen och förväntar oss en slutförd försäljning under tredje kvartalet 2023, vilket är det senaste vi har meddelat i Q3-resultatet.
Carlsberg sa inte förrän i slutet av mars 2022 att det ryska bryggeriet skulle säljas. Trycket ökade när öljätten Heineken lämnade Ryssland och därmed förlorade 400 miljoner euro.
– Det finns en gräns för investerarnas tålamod. Carlsberg vill sälja i Ryssland, men försöker få ett anständigt pris utan att ge bort allt. En försäljning bör helst beslutas innan halvårsbokslutet lämnas in i augusti i år. Därför har Carlsberg bara drygt ett halvår på sig att rätta till situationen och sälja, säger Per Hansen till Rapidus.
Baltika är ett av Rysslands största bryggerier med en marknadsandel på 27 procent och 8.400 anställda.
Keld Broksø