måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Special: Nya ägare, samma principer

|  ,
|  

377 gånger (378 inklusive denna) har Rapidus skrivit om Christer Fåhraeus, med start i det allra första nyhetsbrevet den 24 januari 2000. Och om knappt tre månader blir han Rapidus huvudägare. Blir inte det lite konstigt? Nja, lite ovant att vara mer som alla andra medieföretag. Men att hantera att ens ägare också är någon man ska bevaka journalistiskt är vardagsmat för svenska medier.

Av Niclas Lindstrand, Rapidus ansvarige utgivare

Efter drygt tre år som chefredaktör och ansvarig utgivare är nog det jag gjort flest gånger att förklara (hyfsat) vänligt men (väldigt) bestämt att vi inte är en PR-byrå. Det kommer vi inte att bli den 16 maj heller, då Christer Fåhraeus bolag Fårö Capital tar över 60 procent av ägandet i Rapidus. Men samtidigt hade vi inte skött vårt jobb om vi hade struntat i att skriva om serieentreprenörens fortsatta investeringar i det skånska näringslivet. Det är som om min gamle kumpan Jonas Thente, litteraturansvarig på DN Kultur, skulle ignorera allt som gavs ut av Bonniers för att inte kunna anklagas för att vara partisk.

Det svenska mediesystemet med en ansvarig utgivare – i Rapidus fall en allt mer vitskäggig hårdrockare från Skövde – hjälper i många situationer. Inte minst mot inflytande som kan skada trovärdigheten. Utgivaren är just ansvarig inför lag, rätt, livet, universum och allting när det gäller vad mediet i fråga publicerar. Inte ens ägaren kan köra över det. (Däremot kan den förstås i förlängningen kicka ut en besvärlig utgivare, vilket är att betrakta som en fjäder i hatten i en grånad nyhetsvargs CV.)

Att någon försöker påverka nyhetsförmedlare är vardagsmat. Den som gör det genom att komma med nyhetstips är förstår alltid välkommen. Andra borde veta bättre. Det var inte många dagar sedan den senaste (men knappast sista) gången som en offentlig verksamhet krävde att få förhandsgranska alla texter där myndigheten i fråga nämndes. I ett sådant läge är det rena nöjet att obstruera. Varenda offentliganställd i Sverige borde veta att de inte kan styra över privata medier och om så inte är fallet upplyser jag gärna om att så är fallet samt hur de pressetiska reglerna ser ut.

Andra lägen är betydligt besvärligare. På Rapidus behöver vi inte bry oss om när någon hotar med att sluta annonsera eftersom vi först måste börja ta in annonser för att det ska vara relevant. Det är klart att alla som har ett ekonomiskt ansvar på ett medieföretag känner ett extra allvar när försöken att påverka redaktionellt innehåll kommer från någon som kan skada företaget ekonomiskt. För ett medieföretag är just ett företag. (Om det inte är skattefinansierat och använder sin miljardbudget till omistliga program som ”Sveriges fetaste hund” och ska bevaka samma regering som ger dem miljarderna.)

Men ett medieföretag som förlorar sin trovärdighet förlorar också sitt existensberättigande. Det gäller även om påtryckningarna kommer från de som allra mest borde veta bättre – ens egna ägare. Man kan vara en ung ekonomireporter på en stor liberal morgontidning i Stockholm och bli tillsagd att intervjua koncernchefen om den egna arbetsplatsens halvkassa bokslut. Eller en halvgammal chefredaktör på en stockkonservativ morgontidning i Skövde som ska skriva om den ena ägarbroderns senaste kåserisamling. Båda var jag och i båda fallen blev det fel hur jag än gjorde.

Med andra ord, det är inget ovanligt att skriva om sina finansiärer. Oavsett om det gäller Bonniers, Schibsted, familjen Ander eller Fårö Capital så är det en situation som nästan alla privatanställda journalister finner sig i. Medieföretag är företag och företag behöver kapital för att växa. Men redaktionen fortsätter att bestå av journalister och journalister behöver trovärdighet för att överleva.

Att Rapidus får en ny majoritetsägare från bolagen vi bevakat i 22 år är för mig som utgivare mindre oroväckande än om vi – också – hade svalts av en medieval som just Bonniers, Schibsted eller familjen Ander. Att bli del av en stor och slimmad koncern hade påverkat vår självständighet betydligt mer än att bli den förmodligen minsta investeringen som Fårö Capital gjort sedan bolaget bytte kaffeautomat senast.

Jag vet inte när Rapidus ska skriva artikel 379 där Christer Fåhraeus nämns vid namn och det kommer garanterat att kännas lite konstigt för reportern som får uppdraget. Men samtidigt hoppas jag verkligen att den reportern känner sig trygg i att utgivaren tar smällen om något blir fel och att investeraren la sina pengar på den trovärdighet som byggts upp av journalistiskt arbete. Därför måste reportern fortsätta vara just reporter med bibehållen skeptisk hållning till allting.

De nya ägarna vill knappast kasta pengarna i sjön genom att förvandla en 22-årig regional nyhetsförmedlare till en nybliven, motvillig och föga kompetent PR-byrå.

377 gånger (378 inklusive denna) har Rapidus skrivit om Christer Fåhraeus, med start i det allra första nyhetsbrevet den 24 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Fåhraeus ny storägare i Iconovo

    Fyndpris eller inte? Idag avslöjar Lundabolaget Icononvo att det är Christer Fåhraeus andra fond, FSG Fund II, som är ny storägare efter att aktien rasat i fyra års tid. I dag väljs Christer Fåhraeus in i styrelsen.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.

  • Fåhraeus stänger fond med EU-pengar

    Serieentreprenören och Lundaprofilen Christer Fåhraeus stänger sin investeringsfond FSG 2 med en rejäl dos EU-pengar i kassan. Så här mycket har fonden nu att investera.

  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.