lördag 15 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Kosmetika-veteran strukturerar om Simris Alg… 

|  
|  

Den australiensiske entreprenören Steven Schapera har blivit en av Simris Algs största ägare och har valts till ordförande för bolaget. Nu strukturerar han om, med ny ledning och affärsmodell, för vända företaget och aktiekursen som rasat. 

Att börsen inte är allt som glimmar fick Simris Alg bevittna efter sin introduktion 2016 på Nasdaq First North. Redan första handelsdagen föll kursen med 20 procent från emissionskursen på 18,50 kronor. I skrivande stund är en aktie värd 67 öre. 

– Mitt i krisen blev jag, som var en av dem som förlorat pengar, tillfrågad om jag ville engagera mig i styrelsen. Jag svarade att bara om jag får leda den. Jag är en väldigt upptagen person med många bollar i luften och kan inte lägga tid på att vara passagerare på någon annans resa, säger Simris Algs ordförande Steven Schapera till Rapidus. 

Han säger att han gick med på att nomineras till ordförande under förutsättningen att han fick välja sitt eget team att leda bolaget och för drygt ett år sedan valdes han till ordförande. Kort därefter lämnade grundaren Fredrika Gullfot på egen begäran vd-posten och sedermera även bolaget. 

Samtidigt led bolaget av begränsad försäljning och stora förluster. Intäkterna kom främst från försäljning av bolagets algbaserade omega-3-tillskott. Den skedde uteslutande i USA – eftersom bolaget ännu inte fått EU-tillstånd att sälja i Europa – och leddes från ett dotterbolag i Stockholm. 

– I företag som grundats av vetenskapsmän är det inte ovanligt att man har ett affärsmässigt ineffektivt maskineri. Det är logiskt, vi bör inte förvänta oss att forskare ska veta hur man driver ett framgångsrikt företag precis som vi inte förväntar oss från affärsmän att de ska utveckla ny vetenskap. Det hade varit kanon om Fredrika ville fortsätta i bolaget, men faktumet att hon valde att gå vidare skapade nya möjligheter och jag beundrar henne för att hon insåg det, säger Steven Schapera. 

I dag har Simris Alg stängt sitt kontor i Stockholm och ersatt Fredrika Gullfot i rollen som forskningschef med den tyska professorn Claudia Grewe. Man har även en ny interim vd i Magnus Högström och en internationell styrelse. I stället för att fokusera på försäljning till konsumenter ska bolaget nu rikta sig till andra företag, både med produkter och råvaror. Det har, enligt Schapera, hittills resulterat i större ordrar och mindre press på att snabbt få tillstånd i Europa. 

– Jag gissar att vi har sålt mer under de senaste åtta månaderna än vad bolaget gjort de senaste fyra åren. 

Emiliano Strauss

Den australiensiske entreprenören Steven Schapera har blivit en av Simris Algs största ägare och har valts till ordförande för bolaget. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Camurus stiger på viktminskning

    Läkemedelsbolaget Camurus i Lund, med vd Fredrik Tiberg, är känt för sitt preparat mot opioidberoende. Men i portföljen finns även ett projekt kring viktminskningsämnet semaglutid. Lovande studiedata får aktien att stiga.

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • Pjama tacklar tabubelagt problem

    Doldisbolaget Pjama utvecklar produkter inom ett område som är kopplat till både skamkänslor och lågt självförtroende. Bakom Pjama står en av pionjärerna bakom bluetooth-tekniken.

  • Genombrott för Immunebiotech

    Immunebiotech lanserar sin probiotiska produkt Gutmagnific på Apoteket. – En väldigt stor milstolpe, säger grundaren Dr Shahram Lavasani.

  • Kämpar mot gamla synder när Lumito gör nyemission

    Ett år efter att Lundabolaget Lumito fått sin produkt CE-godkänd har försäljningen ännu inte kommit igång. Nu vill vd Sanna Wallenborg ta in mer pengar, men hon kämpar mot gamla synder som fortfarande spökar.

  • Orbital – fortfarande lång väg kvar

    Orbital Systems har varit omgett av ”buzz” och stora förväntningar i mer än tio år. Men först nu börjar bolaget slutjustera sin affärsmodell. – Fram emot sommaren nästa år kommer det hända saker vi kan kommunicera, säger styrelseledamoten Mårten Öbrink.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 

  • Ledningen räddar nattaron

    Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.

  • Sandbergbolag gör omtag

    Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.