lördag 12 oktober 2024

inloggad som

SLU:s satsning på hållbara företag drar igång i Alnarp

|  ,
|  

SLU Holdings nya co-workingkontor Green Innovation Park i Alnarp är nu färdigt att börja fyllas upp av uppstartsbolag och etablerade företag med verksamheter inom hållbarhet. Det säger Niclas Östlund, verksamhetsutvecklare för kontoret i Alnarp.

– Vi vill få hit företag som önskar att samverka med forskare och studenter här på campus, och med varandra. Bolagen ska på olika sätt arbeta med produkter eller tjänster som leder till en hållbar framtid. Vi ser att universitetet har mycket viktig forskningsbaserad kunskap som bör komma ut och genom detta ska vår forskning bli bättre på att komma närmare tillämpningarna. Det har inte funnits någon innovations-hubb inom vårt område tidigare i södra Sverige, säger han.

Grunden till innovationsparken i Alnarp lades 2019 då Akademiska Hus, Lomma kommun, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och SLU Holding startade ett renoveringsprojekt av ett gammalt mejeri på campus i Alnarp. Där huserar nu Green Innovation Park i 450 kvadratmeter med option att utöka ytan till det dubbla.

Detta blir SLU:s andra Green Innovation Park. I Uppsala öppnades en park 2016 och ytterligare en planeras i Umeå. Bolagens medlemskap i parken gäller på alla SLU:s verksamhetsorter.

– Green Innovation Park är inte en inkubator utan snarare en community för bolag som arbetar med hållbara lösningar. Vi ska ha aktiviteter som skapar möten, som events, inspirationsföreläsningar och workshops. Vi ska även samarbeta med andra i “innovationsgalaxen”, exempelvis inkubatorerna som stöttar startups, säger Niclas Östlund.

I Alnarp finns SLU:s fakultet för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, och cirka 1.200 studenter.

Elisabet Ottosson

SLU Holdings nya co-workingkontor Green Innovation Park i Alnarp är nu färdigt att börja fyllas upp av uppstartsbolag och etablerade […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånsk ljuddesign sticker ut

    ,
    ”Det ska bli ett välkänt märke. Inte i Sverige, utan i världen.” Malmöbolaget Stonebjelks exklusiva designhögtalare är så långt ifrån massproduktion man kan komma. Ändå har Ludvig Stenbjelke hittat köpare över hela världen.

  • Lån som riskkapital växande trend

    Har du ett tillväxtföretag men svårt att resa riskkapital? Stirra dig inte blind på att sälja nya aktier. Det går att låna pengarna också. Begreppet venture debt har seglat upp som en allt vanligare finansieringsform

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.


  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Näringslivstoppar letar talang i Rosengård

    I dag besöker Lars Strannegård, rektor för Handelshögskolan i Stockholm och näringslivsprofilen Daniel Sachs Rosengård i Malmö. Målet är att bredda rekryteringen till högre studier och näringsliv genom att inspirera studiemotiverade ungdomar från utsatta områden.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.