lördag 23 november 2024

inloggad som

Prisvinnande dansk startup blickar mot Sverige

|  
|  

Det danska företaget Reel, som knoppades av från Danmarks tekniske universitet (DTU) och tillhandahåller grön el till mindre företag, har stora ambitioner. Efter att ha vunnit ett par hundra tusen danska kronor vid DTU X-Tech Entrepreneurship-finalen är företaget nu redo att starta upp de första pilotprojekten med fem-sex mindre företag. Planen är att starta efter sommarlovet och därefter är Sverige högt upp på listan för expansion utomlands.

– Sverige är tydligast och vi förväntar oss att expansionen kommer att ske i mitten av 2022, säger vd Jon Sigvert (till höger i bilden) som grundade Reel 2020 tillsammans med Christian Randløv Schmidt (till vänster).

Reel utnyttjar det faktum att småföretag inte har tillgång till de stora, eftertraktade energiavtalen, PPA, som används i Europa. PPA är långsiktiga avtal mellan ett företag och ett elbolag, som garanterar produktion av en viss mängd grön el till det köpande företaget. Men om flera små företag slås samman kommer de upp till en volym där de kan köpa grön el till ett konkurrenskraftigt pris. Detta beror på att en stor, garanterad inkomst kan finansiera nya vindkraftsparker eller solcellssystem. Det ger Reels mindre kunder säkerhet för att deras elförbrukning också leder till ökad produktion av grön el.

Idag har Reel bara tre anställda men förlitar sig på ett deltidsteam av hållbarhetsexperter, ekonomer och programutvecklare. Dessutom får de råd från till exempel Clinton Foundation och advokaterna i Bech-Bruun.

– Vi har gjort den första anställningen fram till pilotprojektet, men måste anställa mer permanent därefter. Vi måste också skaffa nytt kapital, till en början upp till fem miljoner danska kronor, säger Jon Sigvert.

Förutom DTU-utmärkelsen, som finansieras av PreSeed Ventures, är Reel en del av Innovation Funds Innofounder Graduate-program, från vilket de har fått 500.000 danska kronor.

Keld Broksø

Det danska företaget Reel, som knoppades av från Danmarks tekniske universitet (DTU) och tillhandahåller grön el till mindre företag, har […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.