Danska energi- och transportgiganter ska skapa en stor hållbar vätefabrik som också kommer att påverka Sverige. Investeringen på ett tvåsiffrigt antal miljarder ska enligt Jacob Krogsgaard, chef för en av parterna och distributören av vätgas Everfuel, att innebära stora möjligheter för marknaden och synergier med Sverige.
Vätgas Sverige är projektledare för Nordic Hydrogen Corridor (NHC) som ska säkerställa en stark infrastruktur för vätelösningar i Norden. NHC finansieras av Europeiska kommissionen med målet att väte ska ersätta bränsle i tunga transporter.
– Everfuel är partner i NHC och kommer att bygga åtta vätgasstationer i Sverige. Därför finns det definitivt exportmöjligheter för Danmarks nya vätefabrik. Vi har dock säkerhetsutmaningar då vi inte får köra med väte genom Öresundstunneln. På lång sikt finns det en möjlighet till en pipeline, men annars finns det färjor, säger Jacob Krogsgaard till Rapidus.
De danska jättarna Copenhagen Airports, AP Møller-Mærsk, DSV Panalpina, DFDS, SAS och Ørsted har skickat en ansökan för fas 1 av vätgasfabriken till Innovationsfonden för ett tvåsiffrigt miljonbelopp enbart för utvecklingsfasen. Investeringarna på flera miljarder kronor kommer från privata företag. Efter ansökan utvidgades kretsen av partners med Everfuel, Nel och Haldor Topsøe. COWI och BCG är kunskapspartners och projektet stöds av huvudstadsregionen Danmark och Köpenhamns stad.
– Med tiden är det upplagt för att även få svenska partner i projektet, säger Jacob Krogsgaard.
Vätefabriken kommer troligen att finnas på Avedøre Holme bara 30 kilometer från början av Öresundsbron i Sverige. Fabriken ska öppna år 2030 och årligen leverera 250.000 ton hållbart väte för tunga transporter i bussar, lastbilar, fartyg och flygplan. Vätefabrikens energi ska komma från en ny havsbaserad vindkraftspark på Bornholm. Miljardinvesteringarna har ännu inte ett exakt belopp, men en liknande anläggning i Australien kostade 12 miljarder danska kronor.
Keld Broksø