Lundaföretaget Mbegu Solar söker finansiering för att utöka sitt sociala entreprenörskap i Kenya. Deras affärsidé bygger på att hyra ut och sälja soldrivna laddningsstationer till mikroentreprenörer, exempelvis handlare, som i sin tur tjänar pengar på att sälja elektricitet. Just nu pågår ett pilotprojekt med tjugo laddningsstationer på landsbygden i Kenya.
– Vi är igång och pratar med potentiella investerare. Målet är att nå 200 kunder under 2021, säger Mbegu Solars grundare och vd som har en mastersexamen i innovation och hållbar utveckling från Lunds universitet. I år är hon också en av 34orna som presenteras av Rapidus och PwC (se artikel nedan).
Bolaget söker två miljoner kronor för att marknadsföra konceptet i Kenya. De vänder sig till småföretagare som betalar en liten summa för att installera en soldriven laddningsstation. Småföretagaren tar i sin tur ut en avgift för att låta sina kunder ladda telefoner. Av pengarna ska tre fjärdedelar gå till att betala av laddningsstationen. Resten får de behålla för att investera i sin verksamhet.
– Idén är att vi hjälper mikroentreprenörer att växa och sen tar vi en del av vinsten. Mbegu betyder frö på swahili, säger Wenjing Yang.
Laddningsstationerna har ett kontantfritt betalningssystem som sker genom M-Pesa, Kenyas motsvarighet till Swish. Det tar mellan tio och trettio månader att betala av laddningsstationen. Efter avbetalningen behåller entreprenörer hela vinsten från elförsäljningen. Tanken är att entreprenörerna ska bli så kallade ”solar hubs” och sälja soldrivna lampor genom betalningsplattformen som Mbegu Solar har utvecklat.
– Själva innovationen är plattformen vi använder för att automatisera betalningen och distribuera pengarna. All mjukvara är utvecklad i Sverige, men själva hårdvaran tillverkas i Kenya, säger Wenjing Yang.
Lundaföretaget började med en idé att utrusta skolor med soldrivna lampor. Men när coronapandemin stängde ner skolorna i Kenya, bestämde sig teamet för att skifta fokus och byta namn från Solar4Schools till Mbegu Solar. I dag har bolaget tre anställda i Sverige och fyra i Kenya.
– Det finns ganska mycket konkurrens, både när det gäller solpaneler och betalningslösningar, men det som gör vårt koncept unikt är att vi har utvecklat en plattform för automatisk betalning ute på fältet, säger Wenjing Yang.
Sara Nkwe Assarsson