Vargen kommer! Vargen kommer! Och den här gången gör den verkligen det. Efter mängder av falsklarm kommer Amazon till Sverige och näthandeln blir aldrig sig lik igen. Men om förändringen är till det bättre eller sämre beror helt på förhållningssättet till nätjätten. Att sticka huvudet i sanden har aldrig lurat en hungrig varg.
Av Niclas Lindstrand, Rapidus e-shopaholic
Hela Helsingborg håller andan och väntar på den möjliga katastrofen. Det är det största, nästan enda, samtalsämnet sedan Öresundskraft inte alls blev sålt. Det kan betyda framgång eller undergång för sundets självutnämnda pärla. Men huruvida Olof Mellberg lyckas rädda kvar Helsingborgs IF i Allsvenskan i fotboll är faktiskt inte Rapidus huvudvärk.
Så vi ägnar oss åt den näst största ödesfrågan för Skånes e-handelshuvudstad i stället: Att Amazon etablerar sig i Sverige. Experter, förståsigpåare, kommunfolk och näringslivsprofiler i Helsingborg som Rapidus pratat med inför denna artikel har alla olika åsikter, orosmoln och förhoppningar. Men ingen tror att det går obemärkt förbi.
En gång var det Harrod’s i London som var hela världens marknadsplats. Ronald Reagan beställde en elefantunge där. Noel Coward inhandlade en alligator. Och jag köpte en Judas Priest-platta som jag lika gärna kunde skaffat hemma i Skövde, men jag kunde ju inte gå därifrån tomhänt. Nu är det Amazon.com som har den statusen, vilket går att se på många sätt.
Aftonbladet upprörs på både ledarplats och nyhetsplats av anställningsförhållanden av nordkoreansk modell och skattelättnader som amerikanska frikyrkor. Enligt samma tidning lät Mikael Damberg till och med Amazon bestämma vilka smickrande citat han skulle säga om e-handelsjätten, vilket är lite extra skrämmande eftersom Dambergs huvudsakliga jobb är att vara Stefan Löfvens buktalardocka och syndabock. (Den formella titeln är visst inrikesminister.)
Att Amazons grundare Jeff Bezos är så lik James Bonds ärkefiende Ernst Stavro Blofeld gör allt riktigt ruskigt, det fattas bara en vit katt. Men att SPECTRE, förlåt, Amazon menar jag, ska svepa bort all annan e-handel från Sverige och Skåne som vore de Djingis Khans horder korsade med Egyptens gräshoppor är inte realistiskt. Åtminstone inte på kort sikt. Konsumenters köpvanor tar tid att ändras och svenska nätköpare har inte vant sig vid att köpa allt på ett ställe, som Amazons affärsidé är. Vi går lydigt runt på olika adresser, köper ur olika varukorgar och hämtar ut olika paket på olika uthämtningsställen så att det tar precis lika lång tid som att handla i fysiska affärer. Samt får för oss att vi på så vis tjänar tid även om vi får ta en vecka ledigt från jobbet för att budfirman ska lyckas leverera ett par skor. (Men skorna är snygga, tackar som frågar.)
Amazon är snarare som en atlantångare eller en oljetanker. Accelerationen är inte något att skryta med, men när den väl fått upp farten är det inte lätt att få stopp på den. Bättre att flytta sig ur vägen eller hänga med i svallvågorna. På sikt kommer inträdet att påverka nära nog hela detaljhandeln i Sverige – men inte bara negativt.
En liten eller hårt nischad tillverkare kan lättare än någonsin nå en stor marknad utan att behöva sätta upp en egen webbshop som ändå försvinner i den gigantiska soptipp som kallas internet. För att hålla oss i Helsingborg kan alltså lyxchokladen från Chocolatte och reservdelarna till värmepumpar som JS Energi säljer i själva verket må hur bra som helst av Amazons fruktade invasion.
Andra kan få det riktigt jobbigt, att utveckla e-handelsplattformar när en stor plattform blir dominant är som att vakna en morgon och märka att man blivit Betamax. (Ni som förstår referensen avslöjar att ni håller på att bli gamla. Ni med.) De gamla skivhandlarna som Ginza och Cdon försöker redan göra ett Amazon, förutom att det inte funkar särskilt bra att sälja kackerlacksfällor, ryggkliare i bambu och penisringar till oskyldiga gubbrockare som bara är ute efter Deep Purples nya utmärkta platta. (Just den här gången skämtar jag inte, dessa prylar finns till salu på sajterna i fråga.)
Men Amazon är inte allsmäktiga, även om det är lätt att tro det när man ser hur lätt de dresserar ministrar. Mogna – eller övermogna – marknader som böcker, filmer och skivor är en sak, det är Amazons hemmaplan sedan 90-talet. Hemleverans av livsmedel, som torde ha vuxit kraftigt under coronapandemin, är en helt annan. Och livsmedel är också en specialitet i Helsingborg. Att svepa bort Ica från den svenska marknaden kräver rejäla vapen. (I “Åskbollen” skaffade sig Blofeld ett par atombomber.)
I långa loppet behöver nära nog alla som sysslar med detaljhandel hitta ett förhållningssätt till Amazon i Sverige. De som inser att det ännu är en marknadsplats, bara mycket större, blir vinnare. Medan de som tror att atlantångaren nog kommer att vända när den ser en eka i färdvägen behöver lära sig simma riktigt snabbt.