torsdag 13 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Profilens vindkraftsbolag öppnar för investerare

|  
|  

Halvvägs in i pilotförsöken med Winfoors egenutvecklade vindkraftverksblad Triblade ser resultaten lovande ut. Nu förbereder bolaget sin första kapitaliseringsrunda, där de hoppas få in upp emot 100 miljoner kronor för att fortsätta utvecklingen.

Det uppger Winfoors vd Rikard Berthilsson, medgrundare på Axis-ägda Cognimatics. Winfoors nästa steg är att skala upp, från nuvarande pilotförsöks bladlängd på elva meter, och köra tester i nära full skala med blad på 30–40 meter.

Generellt är rotorblad till vindkraftverk dyra, tillverkning av bladen motsvarar runt en tredjedel av hela kostnaden. Dessutom är frakten av bladen, som normalt är gjorda i ett stycke, enligt Rikard Berthilsson problematisk.

– Vi tror på en radikalt förbättrad prisbild med Triblade. Vi använder mindre mängd material och frakten kan ske i moduler. Bladen kommer att ge ungefär samma verkningsgrad som dagens rotorblad och lämpar sig bäst för riktigt stora vindkraftverk med blad på över 60 meter, det vill säga vingspann på 120 meter eller mer, säger han.

Varje rotorblad i Triblade är uppbyggd av tre tunna blad i en fackverkskonstruktion. Inspirationen kommer från de tidiga flygplanen för luftakrobatik som hade två vingar ovanpå varandra med stag emellan. Konstruktionen är utvecklad i samarbete med institutionerna för Aerodynamik och Hållfasthet vid LTH i Lund.

– Vi har kontakt med alla större turbintillverkare och siktar på att kunna teckna kommersiella avtal 2022. Det tar längre tid än vi trott, säger Rikard Berthilsson.

Hittills har Winfoor inte tagit in något externt riskkapital, men har fått ekonomiskt stöd från Vinnova och EU. Bolaget ägs i sin helhet av Rikard Berthilssons bolag Watermelon, som för några år sedan sålde sina andelar i Cognimatics till Axis för omkring tio miljoner kronor.

Elisabet Ottosson

Halvvägs in i pilotförsöken med Winfoors egenutvecklade vindkraftverksblad Triblade ser resultaten lovande ut. Nu förbereder bolaget sin första kapitaliseringsrunda, där […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • Orbital – fortfarande lång väg kvar

    Orbital Systems har varit omgett av ”buzz” och stora förväntningar i mer än tio år. Men först nu börjar bolaget slutjustera sin affärsmodell. – Fram emot sommaren nästa år kommer det hända saker vi kan kommunicera, säger styrelseledamoten Mårten Öbrink.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 

  • Ledningen räddar nattaron

    Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.

  • Sandbergbolag gör omtag

    Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.

  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Sandberg går in i Diapure

    Vattenreningsbolaget Diapure blir en del av Sandberg Developments inkubatorstatsning. Sandberg går också in som näst största ägare. Så här stor är investeringen och detta ska pengarna användas till.

  • Position Green förvärvar i tuff marknad

    Det Malmöbaserade klimatbolaget Position Green gör ett förvärv i Norge, trots skrinlagda expansionsplaner. – Det är teamet och tekniken vi köper, säger vd Daniel Gadd.