Halvvägs in i pilotförsöken med Winfoors egenutvecklade vindkraftverksblad Triblade ser resultaten lovande ut. Nu förbereder bolaget sin första kapitaliseringsrunda, där de hoppas få in upp emot 100 miljoner kronor för att fortsätta utvecklingen.
Det uppger Winfoors vd Rikard Berthilsson, medgrundare på Axis-ägda Cognimatics. Winfoors nästa steg är att skala upp, från nuvarande pilotförsöks bladlängd på elva meter, och köra tester i nära full skala med blad på 30–40 meter.
Generellt är rotorblad till vindkraftverk dyra, tillverkning av bladen motsvarar runt en tredjedel av hela kostnaden. Dessutom är frakten av bladen, som normalt är gjorda i ett stycke, enligt Rikard Berthilsson problematisk.
– Vi tror på en radikalt förbättrad prisbild med Triblade. Vi använder mindre mängd material och frakten kan ske i moduler. Bladen kommer att ge ungefär samma verkningsgrad som dagens rotorblad och lämpar sig bäst för riktigt stora vindkraftverk med blad på över 60 meter, det vill säga vingspann på 120 meter eller mer, säger han.
Varje rotorblad i Triblade är uppbyggd av tre tunna blad i en fackverkskonstruktion. Inspirationen kommer från de tidiga flygplanen för luftakrobatik som hade två vingar ovanpå varandra med stag emellan. Konstruktionen är utvecklad i samarbete med institutionerna för Aerodynamik och Hållfasthet vid LTH i Lund.
– Vi har kontakt med alla större turbintillverkare och siktar på att kunna teckna kommersiella avtal 2022. Det tar längre tid än vi trott, säger Rikard Berthilsson.
Hittills har Winfoor inte tagit in något externt riskkapital, men har fått ekonomiskt stöd från Vinnova och EU. Bolaget ägs i sin helhet av Rikard Berthilssons bolag Watermelon, som för några år sedan sålde sina andelar i Cognimatics till Axis för omkring tio miljoner kronor.
Elisabet Ottosson