Flera skånska företag säger att en hård Brexit utan några handelsavtal kan orsaka problem för dem i Storbritannien. Framför allt är det tillverkande företag som redan förbereder sig på effekterna.
Det visar Rapidus rundringning som följer upp gårdagens nyhet om brittiska bolag som fått upp ögonen för att etablera sig i Öresund i kölvattnet av en stundande Brexit.
– Storbritannien är en av våra största, viktigaste och snabbast växande marknader, så det blir problematiskt på många sätt. Brexit kan påverka tullar och gränskontroller som kan ge förseningar för frakt av våra varor. Den höga efterfrågan gör att hyllorna redan gapar tomma. Vi förbereder lagerhållning i Storbritannien och tittar över produktförsörjningen på olika sätt. Det kommer att bli en stor administrativ börda om det blir tullar, säger Oatlys kommunikationsdirektör Cecilia McAleavey till Rapidus.
Byggjätten Lindab med bas på Bjärehalvön har verksamhet på 30 olika geografiska marknader, men koncernchefen Ola Ringdahl betraktar Storbritannien som en av de fem viktigaste.
– Vi skickar ganska mycket gods till Storbritannien från EU-länder, så vi har en viss oro för att det blir köer och förseningar av godset som gör att vi inte kan leverera till kunder i Storbritannien. Vad vi gör åt det är att vi bygger upp lager i Storbritannien, för att bygga en buffert. Det andra vi gör är att vi utökar vår inhemska produktion. Brexit gör allt lite svårare och osäkrare, det kostar också pengar att hålla lager, säger han.
För Hövding kommer beskedet om en trolig hård Brexit när företaget nyligen fått sina första anställda i England och ska lansera sin nya generation cykelhjälmar, Hövding 3.
– Givetvis påverkar det negativt, tullfrågan och handelsavtal gör att det kan bli ett problem att få in varor. Vårt lager finns i Sverige, inte i England. Många hanterar frågan genom att bygga upp lager i England, men då bygger man också upp kapital där. Vi följer utvecklingen dagligen, men ligger ganska lågt med att agera eftersom vi är i en uppstartsfas, säger Hövdings finanschef Anna Brandt.
Det Malmöbaserade mjukvaruföretaget Hypergene håller också precis på att etablera sig i Storbritannien.
– England är en fortsatt väldigt intressant marknad för oss, men vi märker i samtal med potentiella kunder att det finns en avvaktan och att det kanske tar längre tid för dem att fatta beslut än vad det annars skulle göra. Intresset är stort för det vi gör samtidigt som besluten fattas i en miljö med högre risk, de vet inte heller hur deras situation ser ut om bara ett par månader, säger Hypergenes marknadschef Robin Askelöf.
Healthy Marketing Team flyttade huvudkontoret till Malmö för drygt ett år sedan, och har kunder inom främst livsmedelsbranschen. Även om kunderna kan komma att påverkas av en hård Brexit, kan Peter Wennström inte se att det får en effekt på deras egen tjänsteverksamhet.
– När omröstningen var klar om Brexit tog jag beslutet om att flytta företaget från England till Sverige. Vi är ett litet internationellt konsultföretag med såväl många valutor som folk från olika länder. Så jag såg framför mig att det skulle bli svårt, men inte så jävla rörigt som det blivit. Det är det bästa beslutet jag fattat, säger vd och grundare Peter Wennström till Rapidus.
Felicia Frithiof
Elisabet Ottosson
Niclas Lindstrand