söndag 16 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Analys: Var rädda om de skånska spelutvecklarna!

Kort sagt: Sharkmob blir kinesiskt – men stannar i Malmö. Det är inte det sista stora uppköpet i Malmös stekheta spelvärld. Men lika snabbt som det skånska spelundret uppstått kan det försvinna om inte bolagen känner att förutsättningarna är rätt. Företagen är högvilt, inte bara för större bolag utan också för andra kommuner.

Av Niclas Lindstrand, Rapidus chefredaktör

I mitt förra liv som ledarskribent på tidningen SLA i Skövde fick jag ibland tillfälle att berömma stadens blomstrande dataspelsindustri. Skövde har ju annars Robert Gustafsson, två Volvofabriker, hälften av bidragen i Eurovision genom Thomas Gson och, sådär vart femte år, handbollen att vara stolt över.

Men det hjälpte inte, varje gång jag skrev fick jag sura kommentarer om att jaha, så vi ska överge den fina industrin och göra leksaker för barn. Inte blev det lättare av att flaggskeppet bland Skövdespel var något så pårökt som en getsimulator, från ett företag med det till synes lika oseriösa namnet Coffee Stain.

Företag i Skövde ska heta saker som Volvo. Och vem i hela fridens namn vill spela en getsimulator? Massor av folk, uppenbarligen. Efter två år hade geten genererat ungefär 100 miljoner kronor och i höstas såldes Coffee Stain till THQ Nordic för 317 miljoner.

Det finns fler framgångssagor, inte minst i Malmö. Staden är den näst största spelutvecklingsstaden i Sverige, efter Stockholm men före Göteborg och, just det, Skövde.

Lägg till det att dataspelsindustrin hör till de få branscher som inte får frossa vid tanken på en lågkonjunktur, för den växer ändå. Inte för att den är mer stabil – det finns gott om grandiosa floppar – utan för att målgruppen ständigt växer.

Ingen som börjar spela dataspel slutar. Samtidigt fylls det på med allt fler unga spelare. Från det enkla, beroendeframkallande Candy Crush, vars utvecklare King i största hemlighet sysselsätter sådär 100 personer bara i Malmö, till gigantiska produktioner som årets ”The Division 2” – utvecklat av Massive från, förstås, Malmö.

Så vad är hemligheten? Varför är Malmö, Skövde och för den delen Karlshamn så bra för spelutvecklare?

De har alla utbildningar som är relevanta. Branschen har ständig brist på personal och suger tacksamt upp alla duktiga studenter. Nyckeln är alltså att städerna som vill vara i toppen av spelutveckling utbildar nästa generations utvecklare.

Framgång föder framgång och spelutvecklare trivs bra i varandras sällskap, även konkurrenter. Spelutveckling tar lång tid. Det är inget onormalt att använda underleverantörer som är experter på, låt säga 3D-motorer, som går från företag till företag när just deras skillset behövs.

Inom några få kvarter i Malmö samsas därför i dag IO Interactive, Massive, Avalanche, Nordisk Film Games och flera andra på ett sätt som hade varit omöjligt i många andra branscher. Och vid Gustav Adolfs torg tog det ett och ett halvt ögonblick innan utvecklarkollektivet Game Habitat DevHub var fullt och rundflyttningarna mellan kontoren började gå lika fort som rundorna runt det delade pingisbordet.

Men kommunerna och institutionerna kan inte förutsätta att spelföretagen sköter allt själva. Utan utbildningarna som fyller på med nya talanger kan utvecklarna snabbt försvinna någon annanstans.

Det finns ingen hårdvaruindustri att tala om i Sverige. Tillverkningskostnaderna är för höga och ambitiösa designidéer som Mionix stöter lätt på patrull när de möter en skeptisk marknad som mest är intresserad av det billigaste alternativet. Mjukvaruutvecklare som inte känner sig välkomna kan flytta till nästa stad samma eftermiddag.

Alltså måste kommunpolitiker som vill få in skattepengar från utvecklare vara rädda om både studenterna och initiativ som DevHub. Där sitter förresten ett litet lokalkontor till Coffee Stain. Så Skövdeborna kan vara stolta över sin get, oavsett om de vill eller inte.

Kort sagt: Sharkmob blir kinesiskt – men stannar i Malmö. Det är inte det sista stora uppköpet i Malmös stekheta […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.

  • Sharkmob avbryter i London – personalen uppsagd

    Malmö-speljätten Sharkmob har i det tysta avbrutit utvecklingen av en storsatsning kring ett så kallat AAA-spel och sagt upp personal vid en påkostad prestigestudio i London.