Kort sagt: Från att ha varit ett ormbo av små, egensinniga spelutvecklingsbolag börjar Malmö allt mer präglas av så kallade AAA-produktioner – stora, bombastiska spel som i regel tar flera år att utveckla men kan ge miljardintäkter om de slår. Mycket pekar på att Avalanche kommer spä på trenden.
Av Erik Olausson, chefredaktör
Illusion Labs, Mediocre, Simogo, Frictional Games. Vid sidan av dominanten Massive Entertainment har det länge varit uppstickarna, med få anställda men gott om kritikerrosade produktioner på meritlistan, som satt Skåne på kartan inom spelbranschen. Även Tarsier Studios, vars spel ”Little nightmares” kan bli förlaga till en TV-serie, kan räknas in här.
Illusion Labs och Frictional Games ångar på som tidigare. Simogo, som inte gjort något väsen av sig på länge, siktar på att släppa sitt nya spel ”Project Night Road” under 2018.
Men efter en fabulös framgång med en rad små mobilspel, som ”Smash Hit” och ”Pin Out” har Mediocre tystnat då grundarduon valt att lägga ner verksamheten. Samtidigt har mastodontprojekten börjat ta allt större plats i det skånska spelklustret, där Massive Entertainments omskrivna uppdrag att utveckla spel till de nya Avatar-filmerna bara är ett exempel.
Rapidus har i flera artiklar berättat om framväxten av Sharkmob, grundat av en grupp tidigare chefer på Massive med 20 miljoner i grundplåt från bland andra LMK. Bolaget sysselsätter i dag över 30 anställda inom utveckling av ett actionspel för vuxna. Sharkmob är knapphändiga om detaljer om själva spelet men det faktum att bolaget redan har kontrakt med ett förlag som bekostar den vidare utvecklingen skvallrar om att det handlar om en påkostad produktion av AAA-stuk.
Det är också Paradox Interactives specialitet. Det börsnoterade spelutvecklingsbolaget har huvudkontoret i Stockholm och en studio i Umeå sedan 2014. Det senaste året har bolaget börjat bygga upp en filial i Malmö under ledningen av Kings tidigare Malmöchef Kim Nordström. Paradox Malmöstudio ska visserligen vara inriktad på utveckling för mobilen, men det handlar samtidigt om mobilspel med ”djup och komplexitet” enligt Kim Nordström och i första hand ska personalen i Malmö göra mobilversioner av Paradox avancerade strategispel.
Det är ingen vild gissning att Paradox snart får en efterföljare i Avalanche Studios. Även det är ett relativt stort spelutvecklingsbolag med flera hundra anställda, varav 200 vid huvudkontoret i Stockholm och resten i New York. Avalanche arbetar i huvudsak med produktioner för andras räkning men har nyligen släppt sitt andra självfinansierade spel: jaktsimulatorn The Hunter. För utvecklingen av den tredje egna produktionen ska bolaget öppna en ny svensk filial, utanför Stockholm, med 25-40 anställda.
Avalanche själva vill inte säga var det blir när Rapidus frågar, men mycket talar för Malmö. Här finns välrenommerade yrkeshögskoleutbildningen The Game Assembly, som varje år spottar ut ett 40-tal nybakade spelutvecklare. Och tack vare Massive Entertainment har Skåne redan Sveriges största spelkluster utanför huvudstaden, räknat i antalet anställda, enligt Dataspelsbranschens senaste siffror.
Dessutom har Avalanche en storägare i regionen. Våren 2017 gick danska Nordisk Film Games, med Malmöprofilen Martin Walfisz i spetsen, in med 100 miljoner kronor i Avalanche.
Oavsett om Avalanche väljer Malmö för sin nya studio eller inte är trenden tydlig. De stora elefanterna tar allt större plats i Skånes spelkluster.