… som i vår kliver ner från sin post. Han har tidigare varit marknadschef för Öresundsbrokonsortiet.
String är en organisation för politiskt samarbete mellan norra Tyskland och Öresundsregionen. Blir det annat fokus för din efterträdare?
– Ja, vi utvecklar String från sex till elva medlemmar upp längs den svenska västkusten mot Oslo. Det ger en politiskt mer inflytelserik organisation. Och finansiellt större muskler, så att vi kan göra fler saker. Fokus är fortsatt att Fehmarn Bält-projektet ska igång, men även Sverige och Norge har prioriteringar, som ska med i framtidens String.
När du nu slutar som vd för String har det något att göra med förseningarna av Fehmarn Bält-förbindelsen?
– Nej, jag slutar för jag vill trappa ner och lägga min tid på familj, vänner och annat.
Vanskligheterna för Fehmarn, där bolaget Condotte drar sig ur bygget av den kompletterande Storstrøms-bron efter en korruptionsskandal, liknar inte den strömlinjeformade byggprocessen för Öresundsbron. Hur ser du på det?
– Jag vet att saker inte alltid går i en rak linje. När flera länders kulturer, regler och lagstiftning ska ses över så kan mycket hända. Det ska man vara förberedd på i internationella projekt.
Vad är det hittills viktigaste resultatet av String-samarbetet?
– Vi lägger vikt på en politisk enighet om utbyggning av infrastrukturen mellan Hamburg och Köpenhamn. Våra mål om 2,5 timmars transport mellan metropolerna kan bli av med de nuvarande planerna. Det betyder en förändring i mobilitet, samarbete och en ny stark konkurrenssituation för hela korridoren. Den mentala närheten som skapas av korta transporter kommer att ge en ekonomisk ökning i Sydskandinavien – mycket större än efter Öresundsbron.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø