2013 testade två studenter på DTU en ny idé till en papperskorg i papp på Roskilefestivalen. I sommar fick entreprenörsduon sina första svenska kunder.
– Medan i stort sett alla festivaler i Danmark numera använder DropBucket var det denna säsong bara ett par festivaler i Sverige där vi var med. Vi håller nu på att anställa flera säljare och vi ska även hitta fler investerare för att kunna expandera, inte minst till Sverige, säger Heiða G. Nolsøe, en av de två grundarna bakom Köpenhamnsbolaget DropBucket.
Hon fick idén tillsammans med Marie S. Berggreen när de båda lästa en utbildning i design och innovation på Danmarks tekniske universitet, DTU. DropBuckets papperskorg liknar en pyramid med toppen avhuggen och är tänkt att användas på festivaler och vid konserter där mycket folk samlas på liten yta. DropBuckets papperskorg rymmer inte mer än vanliga soptunnor men kan packas ihop som en flyttkartong under transport.
Än så länge har DropBuckets soptunna synts på bland annat Aarhus Festuge med en halv miljon besökare, Distortion i Köpenhamn med 350.000 och Roskildefestivalen med 130.000 personer på plats. Därtill har tunnan använts på festivaler i Tyskland, Norge och på Färöarna.
– Planen är att få snurr på den europeiska försäljningen men just nu är Sverige den stora, prioriterade ambitionen, säger Heiða G. Nolsøe till Rapidus.
Hon räknar med att bolaget ska kunna bearbeta den svenska marknaden från Köpenhamn. I början av 2014 satsade den färöiska investeraren P/F Royndin ett miljonbelopp i DropBucket men den fortsatta expansionen kräver ytterligare kapital, menar Heiða G. Nolsøe.
Det senaste räkenskapsåret präglades av utvecklingen av en ny DropBucket-modell som möjliggör källsortering och slutade med -420.000 danska kronor i förlust.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø