måndag 29 april 2024

inloggad som

Analys: Oatly har hittat receptet för Skånes livsmedelsindustri

mini_erikKort sagt: Att Oatly växer så det knakar beror inte bara på den gynnsamma fajten med Svensk Mjölk. Med basen i Lundaforskning, fabrik utanför Landskrona och marknadsavdelningen i ett av Malmös hippaste kvarter utgör bolaget själva sinnebilden för hur Skånes olika styrkor kan komplettera varandra.

Av Erik Olausson, chefredaktör

När Rapidus i fredags rapporterade att dagligvarujätten China Resources och riskkapitalbolaget Verlinvest blivit nya delägare i Oatly var det den viktigaste nyheten på länge om det redan omtalade skånska livsmedelsbolaget. Affären öppnar vägen till såväl USA som den jättelika kinesiska marknaden, där Oatly tidigare skrotat försöken att slå sig in på egen hand.

Under 2016 ser omsättningen ut att öka med 30 procent till 470 miljoner kronor och på Rapidus ”Eftet jobbet”-möte i slutet på november uppgav vd Toni Petersson att han räknar med att intäkterna växer med över 100 miljoner kronor även 2017. 

Sådana siffror värmer i höstmörkret. Särskilt i Skåne, där livsmedelsbranschen på senare tid präglats av Findus nedläggning i Bjuv och den missade möjligheten att bli del av Food4Future, EU:s kommande miljardsatsning på utveckling inom livsmedelsområdet.

Det är lätt att tillskriva Toni Petersson äran för Oatlys snabba tillväxt. Men han kom in i bilden först 2012. Då hade Lundaprofessorn Rickard Öste och de övriga grundarna redan arbetat i flera decennier på att sälja in idén med havrebaserad dryck som ersättning för mjölk. 2012 omsatte bolaget närmare 200 miljoner kronor och hade spridit sig till resten av mejerihyllan, bland annat med lanseringen av den yoghurtliknande ”havregurten”.

Den verkligt modiga insatsen var att överhuvudtaget välja Toni Petersson som vd. 2012 var han ett rätt oprövat kort med en brokig bakgrund, vars närmaste erfarenhet från livsmedelsbranschen var som krögare och importör av japansk öl. På Rapidusmötet erkände Toni Petersson villigt att han fortfarande inte förstår hur han fick jobbet.

Utöver vd-bytet och en medvetet spetsig reklamstrategi – som lyckosamt nog fick Svensk Mjölk att gå i taket med en rejält uppmärksammad rättsprocess som följd – var flytten av huvudkontoret och marknadsavdelningen till Media Evolution City i Malmö en central del i Oatlys omstöpning från dammig hälsokost till hipp livsstilsmarkör. Inte heller denna manöver var helt självklar. Oatly har rötterna i Lund och sedan 2006 produktionen och merparten av personalen i anläggningen utanför Landskrona, där bolaget byggde sin fabrik på billig tomtmark precis bredvid E6:an.

Kopplingen till Lund är inte bara historisk. Bröderna Rickard och Björn Öste, som båda är delägare i Oatly, har de senaste åren satsat tvåsiffriga miljonbelopp på nya livsmedelstekniska projekt under Ideonbolaget Aventures paraply.

Pannkaksprojektet BetterBatter kraschade visserligen efter försäljningen till norska Rieber & Søn, men Aventures dotterbolag DoubleGood är i färd med USA-lanseringen av ett bordsvatten med effekt på blodsockernivån. Produkten är en avknoppning från forskningen vid Antidiabetic Food Center vid Lunds universitet. Parallellt har dotterbolaget Glucanova en längre tid varit på väg att etablera sig i Indien med flytande livsmedel baserade på fiberrik havrekli, som behandlats med specifika enzymer för få bättre smak.

Intressant är också CropTailor, även det en forskningsavknoppning från Lund med Björn och Rickard Öste som delägare. Bolaget har utvecklat en metod att snabba upp förädlingsprocessen för havre för att exempelvis få fram sorter med dubbelt så hög halt av kolesterolsänkande betaglukaner.

Oatly knoppades av från mångårig forskning vid Lunds universitet, hittade bördig mylla för sin produktion utanför Landskrona och marknadspersonal för image-byggandet bland Malmös kreativa hipsterkollektiv.

Lägg därtill att grundarna pumpar in delar av försäljningsintäkterna i nya forskningsprojekt i Lund, som kan ge nya Oatly-exempel i framtiden, så torde regionens alla näringslivsutvecklare dansa på borden.

Frågan är om det finns något annat exempel som lika väl visar potentialen när Skånes olika delar får komma till sin rätt? Ta en skål havregurt och fundera på saken.

Kort sagt: Att Oatly växer så det knakar beror inte bara på den gynnsamma fajten med Svensk Mjölk. Med basen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

  • ”Det får vara nog med dödsspiralfinansieringar”

    Nyemissionerna bland små börsbolag står som spön i backen. I många fall handlar det om rena räddningsaktioner. Det vore bättre att avnotera eller likvidera många av dessa bolag. Det säger Oscar Ahlgren, vd för Västra Hamnen Corporate Finance.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.

  • Starkt från Alfa Laval

    Alfa Lavals aktie tog ett skutt uppåt när kvartalsrapporten presenterades i förra veckan. Rapidus samlar upp de skånska storbolagsrapporterna.