torsdag 3 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sensative går in på USA-marknaden med fönstersensor

Lundabolaget Sensatives millimetertunna sensor finns sedan en månad tillbaka till försäljning på den amerikanska marknaden. Ledningen räknar med att mångdubbla nettoomsättningen till minst fem miljoner kronor i år.

fredrikwestmansensative-Vi skickade första leveransen till USA vid förra månadsskiftet. Vi har hittills tre återförsäljare, varav två väntar på sin första leverans från oss, säger medgrundare Fredrik Westman till Rapidus.

Sedan tidigare finns bolagets sensorer på marknaden i europeiska länder som Tyskland, Storbritannien och Frankrike. I Sverige säljs den bland annat på Kjell & Company och Clas Ohlsson. Totalt har 15.000 stycken sålts sedan start.

Den tunna sensorn placeras i fönster- och dörrkarmar och kan exempelvis känna av om ett fönster eller en dörr är öppen eller stängd. Användaren kan även larmas om något oväntat sker. Sensorn kan kopplas upp till olika smarta hem system och andra uppkopplade prylar i hemmet.

Utöver sensorn utvecklar Sensative tillsammans med fastighetsbolag ett mjukvarusystem för smarta hem. Systemet ska kunna koppla ihop sensorer och uppkopplade prylar från olika tillverkare i samma fastighet. I somras vann Sensative tillsammans med konsultbolaget Osser Brosoft även innovationsupphandlingen LU Lock, som handlar om att utveckla ett nyckelfritt passersystem till Lunds universitet.

Sensative finns på Mobile Heights Center och sysselsätter 14 personer.

Om jag får gissa friskt är vi cirka 30 om ett halvår. Det är vad jag vill, säger Fredrik Westman.

Nettoomsättningen för 2015 landade på strax över 1 miljon kronor, i år räknar Fredrik Westman med 5-7 miljoner.

Under 2015 fick Sensitive in 68.000 dollar genom gräsrotsfinansiering. Verksamheten har även finansierats med lån från Almi och stöd från Vinnova. Fredrik Westman och Anders Hedberg grundade Sensative 2013 och äger bolaget tillsammans med vd Mats Pettersson och anställda.

Emily Binks

Lundabolaget Sensatives millimetertunna sensor finns sedan en månad tillbaka till försäljning på den amerikanska marknaden. Ledningen räknar med att mångdubbla nettoomsättningen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.