onsdag 20 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Oatly går in i Danmark

Danska marknaden har i det närmast varit stängd för skånska Oatly. Ett färskt tillstånd för att sälja berikade havreprodukter i grannlandet öppnar dörren.

Då Danmark är det enda land inom EU som har speciella restriktioner inom berikning av livsmedel har danska försäljningen hittills varit låg, mindre än en miljon kronor 2015, enligt Oatlys vd Toni Petersson. Men i höst startar lanseringen av bolagets produkter med tillsatser som vitamin D och kalcium. Kontrakt har tecknats med flera distributörer, bland andra danska Coop.

Toni Petersson tror att danska försäljningen ökar snabbt, till cirka fyra miljoner kronor i år. Bolagets största marknad är Sverige, följt av Storbritannien, Finland, Norge och Tyskland. Senast skedde lansering i Beneluxländerna och bolaget siktar inom kort på USA.

I våras började Oatly bygga en ny produktionsanläggning i Landskrona. Den kommer att ge bolaget fördubblad produktionskapacitet 2017 och kräva en rejäl personalökning.

Toni_Pettersson– Nu är vi 110 anställda och kommer att öka med 80-100 personer till 2020, säger Toni Petersson.

Omsättningen 2015 var 363 miljoner kronor, och nettoresultatet 6 miljoner kronor. Prognosen för 2016 pekar på nästan en halv miljard i omsättning.

Oatly har huvudkontor i Malmö och produktion i Landskrona. Ägare är Pågengruppen, Industrifonden, Östersjöstiftelsen, grundarna, privatpersoner och anställda. Bolagets havreprodukter, som ersätter mejeriprodukter, bygger på teknik som knoppats av från Lunds universitet av grundaren Rickard Öste.

Elisabet Ottosson

Danska marknaden har i det närmast varit stängd för skånska Oatly. Ett färskt tillstånd för att sälja berikade havreprodukter i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror rapporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.

  • Han lämnar vd-stolen efter bara ett år

    I början av förra året lämnade Henrik Hjalmarsson vd-posten på fönsterbolaget Inwido i Malmö för samma roll på Optigroup i Mölndal. Nu lämnar han även det uppdraget, för att återvända till ett skånskt bolag.

  • Mölla säker hamn i tullkaoset

    När börserna fallit världen över har familjeföretaget Skåne-Möllans aktie tagit fart. Det är inte första gången som aktien går motvalls och vd Anders Persson har en teori om varför.

  • Dug lånar för att få upp farten

    Pengarna från emissionen i höstas räckte inte och nu tvingas potatisdrycksföretaget Dug fylla på med lån. Men 2025 ska bli året då försäljningen äntligen kommer i gång på allvar.

  • Fomo-effekt gav Re:meat övertecknad runda

    Investerarintresset var stort när köttodlingsbolaget Re:meat sökte nya pengar. Nu ska Sveriges första ”köttbryggeri” byggas i Lund.

  • Genombrott för spisbolaget

    Emerging Cooking Solutions, som arbetar för klimat- och hälsovänligare matlagning i Afrika får efter 14 år in sin första stora finansering. — Det har varit en sinnessjuk uthållighet, säger grundaren Per Löfberg.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.