Danska marknaden har i det närmast varit stängd för skånska Oatly. Ett färskt tillstånd för att sälja berikade havreprodukter i grannlandet öppnar dörren.
Då Danmark är det enda land inom EU som har speciella restriktioner inom berikning av livsmedel har danska försäljningen hittills varit låg, mindre än en miljon kronor 2015, enligt Oatlys vd Toni Petersson. Men i höst startar lanseringen av bolagets produkter med tillsatser som vitamin D och kalcium. Kontrakt har tecknats med flera distributörer, bland andra danska Coop.
Toni Petersson tror att danska försäljningen ökar snabbt, till cirka fyra miljoner kronor i år. Bolagets största marknad är Sverige, följt av Storbritannien, Finland, Norge och Tyskland. Senast skedde lansering i Beneluxländerna och bolaget siktar inom kort på USA.
I våras började Oatly bygga en ny produktionsanläggning i Landskrona. Den kommer att ge bolaget fördubblad produktionskapacitet 2017 och kräva en rejäl personalökning.
– Nu är vi 110 anställda och kommer att öka med 80-100 personer till 2020, säger Toni Petersson.
Omsättningen 2015 var 363 miljoner kronor, och nettoresultatet 6 miljoner kronor. Prognosen för 2016 pekar på nästan en halv miljard i omsättning.
Oatly har huvudkontor i Malmö och produktion i Landskrona. Ägare är Pågengruppen, Industrifonden, Östersjöstiftelsen, grundarna, privatpersoner och anställda. Bolagets havreprodukter, som ersätter mejeriprodukter, bygger på teknik som knoppats av från Lunds universitet av grundaren Rickard Öste.
Elisabet Ottosson