fredag 26 juli 2024

inloggad som

Globaliseringen sliter hårt i storföretagens rötter

mini_erikKort sagt: Liksom många regionala storföretag slits Ikea mellan tradition och globalisering. Utan höghastighetståg blir det svårare för möbeljätten att både äta kakan och ha den kvar, något som på sikt talar till Malmös fördel.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Kvart över sju fylls Öresundståget inne på Malmö central av tystlåtna resenärer med mobiltelefonen i ena handen och take away-muggen i andra. En timme och tolv minuter senare kommer de vara framme i Älmhult. Närmare 2.000 av de cirka 4.500 Ikea-anställda på orten pendlar från Skåne. Räkna därför med att möbeljättens ledning svor till rejält när det stod klart att de framtida höghastighetstågen av allt att döma kommer gå via Värnamo snarare än Älmhult och Växjö.

Ikea etablerade sitt första varuhus i Malmöområdet redan på 1960-talet men det är sedan det nya varuhuset på Svågertorp invigdes 2009 som utvecklingen har exploderat. Under hösten flyttade cirka 1.000 anställda in i det nya kontorskomplexet Hubhult. Bland annat flyttades 150 tjänster hit från Ängelholm och 600 från Helsingborg. Parallellt har även Ikano-koncernen flyttat hit verksamhet från Lund, Älmhult och Glostrup.

Tomten som Hubhult är byggd på upptar 33.000 kvadratmeter. I somras köpte Ikea upp ytterligare 8.000 kvadratmeter mark för att kunna bygga ett hotell i nära anslutning. Dessutom finns ett markanvisningsavtal på ytterligare drygt 13.000 kvadratmeter som ger bolaget framtida expansionsmöjligheter i Malmö.

När det i början av februari stod klart att Älmhult inte fanns med som planerad höghastighetsstation höjdes oroliga röster för att Ikeas framtid i bygden var hotad. I medieintervjuer påpekade dock Sverigechefen Michael Stjernquist att Ikea investerat två miljarder kronor de senaste åren i Älmhult, bland annat på ett nytt varuhus. En ännu större faktor är den psykologiska effekten av att finnas kvar i bygden som i någon mening fostrat hela koncernen.

Likväl är det tydligt att kraven som globaliseringen för med sig sliter hårt i Ikeas rötter. När kvalificerad personal ska rekryteras, internationella möten bokas och en världsomspännande produktions- och försäljningsapparat koordineras ligger Malmö helt enkelt bättre till.

Ikea är långt ifrån ensamma om att sitta i denna rävsax. De senaste åren har en rad traditionstyngda storföretag flyttat sina huvudkontor till Malmö, även om produktionen ofta blir kvar i glesbygden. Brio, Orkla Foods (tidigare Procordia) och EQT-ägda Atos Medical är några exempel. För att inte tala om kemijätten Perstorp, som ännu bär hembygdens namn trots att ledningen numera sitter på krypavstånd från Malmö central.

Även Peabs planerade nybygge, vägg i vägg med Ikea i Svågertorp, ska ses i ljuset av detta. Här blir istället det symboltyngda huvudkontoret kvar i hemorten Förslöv utanför Båstad, medan byggbolaget koncentrerar sin övriga skånska kontorspersonal till södra Malmö.

En stor etablering som Ikeas Hubhult ger givetvis en viss följa John-effekt. Förvandlingen av Västra Hamnen, Hyllie och Svågertorp från industritomt och leråker till nybyggda kontorsmiljöer med goda kommunikationer spelar också in. Men trendens största drivkraft är kanske ändå jakten på kvalificerad personal. Ikea har på olika sätt försökt höja Älmhults attraktivitet, bland annat ger möbeljätten varje år ett bidrag på åtta miljoner kronor till kommunens skolor. Trots det har det hittills varit svårt att få de skånska pendlarna att bosätta sig på orten.

Det vi ser är näringslivets urbanisering, inte framdriven av arbetstagarnas jakt på jobb utan av företagens jakt på personal. Utbyggda kommunikationer, som höghastighetståg till Älmhult, kan fördröja processen – men knappast stoppa den i längden.

Kort sagt: Liksom många regionala storföretag slits Ikea mellan tradition och globalisering. Utan höghastighetståg blir det svårare för möbeljätten att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Inwido ser ljusning

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som antyder att det värsta kan vara över på bygg- och renoveringsmarknaden. Orderboken växte organiskt med 10 procent i andra kvartalet. Aktien steg tvåsiffrigt på rapporten.

  • Renstädat i Wihlborgs

    Wihlborgs befinner sig mycket nära toppen av sina räntekostnader. Samtidigt ser nedskrivningarna av fastighetsvärden ut att närma sig slutet. Det framgick när fastighetsbolaget med vd Ulrika Hallengren presenterade rapporten för andra kvartalet på måndagen.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Senzagen på offensiven

    Men 37 nya miljoner ska Senzagen, med vd Peter Nählstedt, gå på offensiven för att bredda produktportföljen och följa kunderna hela vägen till marknaden.

  • Greg ber om mer pengar

    Malmöprofilen Greg Dingizians fastighetsbolag Doxa ber aktiemarknaden om 643 Mkr i en företrädesemission. Det är tredje gången bolaget tar in pengar på ett halvår och aktien störtdyker. Rapidus vet varför.

  • Snart invigs jätteladorna

    Den danska logistikjätten DSV lät bygga ett av Nordens största logistikcenter vid E6:an utanför Landskrona och nu har fastighetsbolaget Catena köpt centret. Så mycket värderas fastigheten till.

  • Amniotics köps upp – trots allt

    Efter nya turer ser det ut att bli en affär där Magle Chemoswed köper det likviditetspressade stamcellsbolaget Amniotics.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Immunovia behöver pengar

    Immunovias styrelse har beslutat genomföra en företrädesemission om 70 Mkr som är garanterad till hälften. Pengarna ska gå till att sätta andra generationen av bolagets analystest för tidig upptäckt bukspottkörtelcancer på den amerikanska marknaden under nästa år.