lördag 8 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Globaliseringen sliter hårt i storföretagens rötter

mini_erikKort sagt: Liksom många regionala storföretag slits Ikea mellan tradition och globalisering. Utan höghastighetståg blir det svårare för möbeljätten att både äta kakan och ha den kvar, något som på sikt talar till Malmös fördel.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Kvart över sju fylls Öresundståget inne på Malmö central av tystlåtna resenärer med mobiltelefonen i ena handen och take away-muggen i andra. En timme och tolv minuter senare kommer de vara framme i Älmhult. Närmare 2.000 av de cirka 4.500 Ikea-anställda på orten pendlar från Skåne. Räkna därför med att möbeljättens ledning svor till rejält när det stod klart att de framtida höghastighetstågen av allt att döma kommer gå via Värnamo snarare än Älmhult och Växjö.

Ikea etablerade sitt första varuhus i Malmöområdet redan på 1960-talet men det är sedan det nya varuhuset på Svågertorp invigdes 2009 som utvecklingen har exploderat. Under hösten flyttade cirka 1.000 anställda in i det nya kontorskomplexet Hubhult. Bland annat flyttades 150 tjänster hit från Ängelholm och 600 från Helsingborg. Parallellt har även Ikano-koncernen flyttat hit verksamhet från Lund, Älmhult och Glostrup.

Tomten som Hubhult är byggd på upptar 33.000 kvadratmeter. I somras köpte Ikea upp ytterligare 8.000 kvadratmeter mark för att kunna bygga ett hotell i nära anslutning. Dessutom finns ett markanvisningsavtal på ytterligare drygt 13.000 kvadratmeter som ger bolaget framtida expansionsmöjligheter i Malmö.

När det i början av februari stod klart att Älmhult inte fanns med som planerad höghastighetsstation höjdes oroliga röster för att Ikeas framtid i bygden var hotad. I medieintervjuer påpekade dock Sverigechefen Michael Stjernquist att Ikea investerat två miljarder kronor de senaste åren i Älmhult, bland annat på ett nytt varuhus. En ännu större faktor är den psykologiska effekten av att finnas kvar i bygden som i någon mening fostrat hela koncernen.

Likväl är det tydligt att kraven som globaliseringen för med sig sliter hårt i Ikeas rötter. När kvalificerad personal ska rekryteras, internationella möten bokas och en världsomspännande produktions- och försäljningsapparat koordineras ligger Malmö helt enkelt bättre till.

Ikea är långt ifrån ensamma om att sitta i denna rävsax. De senaste åren har en rad traditionstyngda storföretag flyttat sina huvudkontor till Malmö, även om produktionen ofta blir kvar i glesbygden. Brio, Orkla Foods (tidigare Procordia) och EQT-ägda Atos Medical är några exempel. För att inte tala om kemijätten Perstorp, som ännu bär hembygdens namn trots att ledningen numera sitter på krypavstånd från Malmö central.

Även Peabs planerade nybygge, vägg i vägg med Ikea i Svågertorp, ska ses i ljuset av detta. Här blir istället det symboltyngda huvudkontoret kvar i hemorten Förslöv utanför Båstad, medan byggbolaget koncentrerar sin övriga skånska kontorspersonal till södra Malmö.

En stor etablering som Ikeas Hubhult ger givetvis en viss följa John-effekt. Förvandlingen av Västra Hamnen, Hyllie och Svågertorp från industritomt och leråker till nybyggda kontorsmiljöer med goda kommunikationer spelar också in. Men trendens största drivkraft är kanske ändå jakten på kvalificerad personal. Ikea har på olika sätt försökt höja Älmhults attraktivitet, bland annat ger möbeljätten varje år ett bidrag på åtta miljoner kronor till kommunens skolor. Trots det har det hittills varit svårt att få de skånska pendlarna att bosätta sig på orten.

Det vi ser är näringslivets urbanisering, inte framdriven av arbetstagarnas jakt på jobb utan av företagens jakt på personal. Utbyggda kommunikationer, som höghastighetståg till Älmhult, kan fördröja processen – men knappast stoppa den i längden.

Kort sagt: Liksom många regionala storföretag slits Ikea mellan tradition och globalisering. Utan höghastighetståg blir det svårare för möbeljätten att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Nya konkurser bland Öste-bolagen

    Dominobrickorna i Oatly-bröderna Östes företagsimperium fortsätter att falla. I spåren av ägarbolagens konkurser har två av portföljbolagen i sfären kastat in handduken och ytterligare ett ser ut att vara nere för räkning.

  • Greg tillbaka på ruta ett

    Serneke-affären blev ett kortvarigt och smärtsamt äventyr för Greg Dingizians fastighetsbolag Doxa som nu vill lägga hela projektet bakom sig. Bolaget lägger om strategin, eller snarare vrider den tillbaka till ruta ett.

  • Försiktig optimism i rapporterna

    Duni skriver upp de finansiella målen, Beijer Ref flaggar för kostnadsbesparingar och möjligen har det vänt på riktigt för e-handlaren BHG. Här här svepet över de skånska senaste storbolagsrapporterna.

  • Björn Öste: ”Vi ger inte upp”

    Oatlygrundaren Björn Öste kommenterar nu konkursen i sitt investeringsbolag Aventure. Avgörande följdfrågor förblir dock fortsatt obesvarade. Vad betyder det till exempel att inte ge upp när uteblivet kapitaltillskott medför konkurs?

  • Ännu ett Öste-bolag i konkurs

    Med konkursen i bröderna Östes forskningsbolag Aventure kommer ytterligare en konkurs – i bolaget Öste Ventures. Konkursförvaltaren Simon Henderson vill nu hitta nya huvudägare som kan driva dotterbolagen vidare.

  • Oatly-brödernas Aventure i konkurs

    Oatly-grundarna Björn och Rickard Östes forsknings- och utvecklingsbolag Aventure har försatts i konkurs. Bolaget var ursprungligen en del av Oatly-sfären och står bakom Lundabolag som Lument och Double Good.

  • Pjama tacklar tabubelagt problem

    Doldisbolaget Pjama utvecklar produkter inom ett område som är kopplat till både skamkänslor och lågt självförtroende. Bakom Pjama står en av pionjärerna bakom bluetooth-tekniken.

  • Genombrott för Immunebiotech

    Immunebiotech lanserar sin probiotiska produkt Gutmagnific på Apoteket. – En väldigt stor milstolpe, säger grundaren Dr Shahram Lavasani.

  • Först blir det sämre – sedan bättre

    Inhalatorbolaget Iconovo i Lund skrotar sina finansiella mål. Men utan att presentera nya. – Det är mycket som ar ändrats sedan målen sattes, säger vd Johan Wäborg.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han.