Efter åtta års arbete för att introducera kallpastörisering i livsmedelsbranschen tvingas teknikbolaget Pastair i Lund att tänka om. Ledningen satsar nu på att sälja hela livsmedelsverksamheten och ta med tekniken till en annan bransch.
Pastair har utvecklat en metod för att kallpastörisera livsmedel genom att döda oönskade mikroorganismer med ozonbubblor. Sedan starten 2007 har de haft flera projekt tillsammans med stora livsmedelsföretag, bland annat Skånemejerier och Arla. Så sent som i mars förra året avslutades det senaste projektet med ett av nordens största mejeriföretag, uppger ordföranden Johan Sjöholm.
Men det har inte lett till några större affärer, 2014 omsatte bolaget knappt 200.000 kronor och gjorde en förlust på drygt fem miljoner. I årsredovisningen konstaterar revisorn att “bolaget är i behov av väsentliga ökningar av intäkter eller tillskott av externt kapital för att säkerställa driften”.
Nu gör företaget en helomvändning och försöker sälja av livsmedelsverksamheten helt och hållet. Det pågår förhandlingar med flera intressenter. Johan Sjöholm uppger att investerarna satsat runt 25 miljoner kronor i bolaget genom årens lopp.
Får ni så mycket på försäljningen?
– Jag tror inte vi får så mycket, men en del av det, säger Johan Sjöholm, som äger knappt 20 procent av aktierna och också är grundare av medicinteknikbolaget Pampett.
Parallellt med försäljningsprocessen arbetar han på att ta tekniken till en annan bransch.
– Pastair-tekniken är absolut inte död. Vi har inte misslyckats med något. Men livsmedelsindustrin är konservativ och det är svårt att nå ut med nya processlösningar. Vi tittar på andra spår idag, säger Johan Sjöholm till Rapidus.
Han uppger att investerarna totalt har satsat runt 25 miljoner kronor i bolaget genom årens lopp.
I augusti lämnade företagets vd Patrik Fogelström, för jobb som chef på svenska Elopak. I nuläget har Pastair inga anställda. Bland övriga ägare finns Almi Invest Syd, Augmenta och Sparbanksstiftelsen Skånes Riskkapitalstiftelse.
Olof Peterson