tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

LTH skapar lokalt medieflöde med Malmöteknik

När vårterminen drar igång ska tusentals LTH-studenter kunna hålla koll på allt från föreläsningsschemat till klasskamraternas Instagramuppdateringar med en skräddarsydd app och webbsida. Bakom tekniken står Malmöbolaget Hoodin, med bland andra Mats Lindoff, Hampus Jakobsson och Menmo Ventures i ägarlistan.

Hoodin grundades 2013 kring idén att bygga upp hyperlokala social medier runt om i Sverige. Intäkterna var tänkta att komma från annonser, men det visade sig svårare än beräknat. Tidigare i år bytte bolaget taktik och började istället skräddarsy tekniken åt företag, organisationer och event som vill skapa ett avgränsat informationsflöde för exempelvis kunder och besökare.

Marcus Emne– Den traditionella intäktsströmmen för medieinnehåll på nätet har varit annonser, men den marknaden är pressad från alla håll. Vi tror mycket mer på den här modellen, säger Hoodins vd Marcus Emne, som har ett förflutet på CGI, dåvarande Sony Ericsson och BTS Interactive.

Strategibytet har gett resultat, enligt Marcus Emne kommer det tidigare helt riskkapitalfinansierade bolaget nå ett positivt resultat under årets sista månader, med 1,3 miljoner i omsättning för helåret. Affären med LTH ger mindre än en miljon i intäkter men är bolagets första kund från den akademiska världen. I appen blandas innehåll från högskolan om exempelvis scheman och tentamenstillfällen med relevanta poster från traditionella och sociala medier som snappats upp av Hoodins teknik och publicerats av LTH-anställda redaktörer.

Inräknat en handfull konsulter sysselsätter Hoodin i dag tio personer. Marcus Emne räknar med att bli dubbelt så många under 2016. Bolaget fick sin senaste kapitalinjektion för drygt ett år sedan, då Lundabaserade Nordic Innovation Invest klev in som nya delägare. Nordic Innovation Invest startades förra året av Charlotte Widing, Enzymaticas grundare Staffan Bergqvist, juristen Cecilia Hollerup, och Sven Holmgren från Volito-koncernen. Kvartetten har ägarandelar i en rad skånebolag som noterats de senaste åren, bland annat Advenica, Enzymatica, BIMobject och Idogen.

Erik Olausson

När vårterminen drar igång ska tusentals LTH-studenter kunna hålla koll på allt från föreläsningsschemat till klasskamraternas Instagramuppdateringar med en skräddarsydd […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.