torsdag 21 november 2024

inloggad som

Zemission startar serietillverkning med tysk biljätte

|  
|  

Lundabolaget Zemissions teknik för kupévärme i bilar har börjat serietillverkas i samarbete med en av Tysklands största biltillverkare.

Produkten bygger på katalytisk förbränningsteknik, vilket ska vara mer miljövänlig än konventionell förbränning. Den nyutvecklade bilvärmaren som bygger på Zemissions brännare ska ge tyst och miljövänligare värme till elbilar och personbilar, genom användning av drivmedel som etanol, diesel eller bensin.

– Elbilar har ganska kort räckvidd så man vill inte värma upp kupén med el. Då kan vi använda etanol, som man fyller på samtidigt som spolarvätskan. Vi har en ren förbränningsteknik, nästan utan utsläpp, säger Zemissions vd Anders Vestin till Rapidus.

För två år sedan skrev Zemission ett licensavtal med en av världens två största leverantörer av värmesystem för bilar, en aktör med en omsättning på 22 miljarder kronor. I avtalet ingår kommersialisering av produkten och att göra en produktionsanpassning för stora volymer.

– Tillverkningen av den första testserien pågår just nu, säger Anders Vestin.

Slutkunden är en av Tysklands tre största bilbolag. De också delaktiga i att produktionsanpassa tekniken och produkten har fälttestats i norra Finlands vintermiljö.

Enligt senaste årsredovisningen omsatte Zemission knappa sju miljoner kronor och har en handfull anställda. Bolaget utvecklar själv tekniken och äger sina patent. Vad licensaffären innebär ekonomiskt vill Anders Vestin inte gå in på.

– När vi kommer igång med högproduktion kommer vi få betalt i royalty per enhet, säger han.

Olof Peterson

Lundabolaget Zemissions teknik för kupévärme i bilar har börjat serietillverkas i samarbete med en av Tysklands största biltillverkare. Produkten bygger […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.