Lundabolaget Zemissions teknik för kupévärme i bilar har börjat serietillverkas i samarbete med en av Tysklands största biltillverkare.
Produkten bygger på katalytisk förbränningsteknik, vilket ska vara mer miljövänlig än konventionell förbränning. Den nyutvecklade bilvärmaren som bygger på Zemissions brännare ska ge tyst och miljövänligare värme till elbilar och personbilar, genom användning av drivmedel som etanol, diesel eller bensin.
– Elbilar har ganska kort räckvidd så man vill inte värma upp kupén med el. Då kan vi använda etanol, som man fyller på samtidigt som spolarvätskan. Vi har en ren förbränningsteknik, nästan utan utsläpp, säger Zemissions vd Anders Vestin till Rapidus.
För två år sedan skrev Zemission ett licensavtal med en av världens två största leverantörer av värmesystem för bilar, en aktör med en omsättning på 22 miljarder kronor. I avtalet ingår kommersialisering av produkten och att göra en produktionsanpassning för stora volymer.
– Tillverkningen av den första testserien pågår just nu, säger Anders Vestin.
Slutkunden är en av Tysklands tre största bilbolag. De också delaktiga i att produktionsanpassa tekniken och produkten har fälttestats i norra Finlands vintermiljö.
Enligt senaste årsredovisningen omsatte Zemission knappa sju miljoner kronor och har en handfull anställda. Bolaget utvecklar själv tekniken och äger sina patent. Vad licensaffären innebär ekonomiskt vill Anders Vestin inte gå in på.
– När vi kommer igång med högproduktion kommer vi få betalt i royalty per enhet, säger han.
Olof Peterson