Med Facebooks uppmärksammade köp av Oculus Rift förra året har virtual reality-glasögon tagit ett steg närmare genombrottet på konsumentmarknaden. Det öppnar ett nytt tillämpningsområde för brittiska hårdvarujätten ARM:s utvecklingsavdelning i Lund, som i det tysta växt till att sysselsätta närmare 100 anställda.
ARM utvecklar strömsnåla processorer åt främst mobiler, bärbara datorer och andra prylar där batterikraften är begränsad. Omsättningen under första halvåret ökade med 22 procent till 456 miljoner pund. Parallellt har antalet anställda världen över växt med 230 personer till 3.500.
Även i Lund har personalstyrkan tickat uppåt sedan ARM 2008 köpte Logipard, då en avdelning inom Anoto med knappt 20 anställda. I dag finns 93 personer i lokalerna på Edison Park och kontorschefen Olof Dellien räknar med att vara över 100 innan året är slut.
Lund är ett ARM:s fem utvecklingscenter för grafik- och videoprocessorer, där majoriteten hamnar i mobiltelefoner från exempelvis Samsung och Apple. Digitala klockor och wearables, alltså elektronik som bärs på kroppen, är en växande tillämpning och på några års sikt ser Olof Dellien virtual reality-hjälmar som ett område där behovet av snabb och högupplöst grafik skapar bra grogrund för ARM. Bland annat krävs det över 90 bilder per sekund i virtual reality-glasögon, snarare än de 30 bilder per sekund som är tillräckligt i tv- och datorskärmar, för att inte bli åksjuk.
– Du har också två olika bilder, ett för varje öga, och större synfält att täcka, så kraven är mycket högre än om du till exempel sitter och spelar World of Warcraft vid datorn. ARM är redan aktiva inom teknik för virtual reality, det är en teknik som kan slå igenom riktigt brett inom några år, säger Olof Dellien.
ARM är noterat på Londonbörsen.
Erik Olausson