Teknikbolaget Hövding är på väg till börsen. Till sommaren ska bolaget listas på First North och inför det genomför ledningen en nyemission på 60 miljoner kronor. Drygt 80 procent är redan säkrade av gamla och nya ägare, uppger vd Fredrik Carling för Rapidus.
Sedan starten har över 130 miljoner kronor investerats i den självuppblåsande cykelhjälmen Hövding från tunga ägare som Industrifonden och LMK Industri. Trots massiv medieuppmärksamhet världen över har försäljningen aldrig riktigt tagit fart och de nya pengarna ska framförallt gå till att öka marknadsförings- och försäljningsinsatserna.
Hövding lanserade sin hjälm i Japan för några månader sedan. Men intäkterna kommer i dag främst från nordeuropeiska marknader som Tyskland, England och Sverige.
− Vi finns i dag i butiker i 15 länder. Det handlar både om att öka försäljningen i de länderna och titta på nya. Vi får ständiga förfrågningar från världens alla hörn, säger Fredrik Carling till Rapidus.
Varför väljer ni att gå till börsen?
− Det kändes som bra tajming nu med ett gynnsamt klimat. De stora ägarna kände också att det skulle gynna hövding att få in fler ägare i bolaget.
Malmöbaserade Hövding har i dag 21 anställda. Under vintern lämnade de båda grundarna Anna Haupt och Terese Alstin den operativa verksamheten efter meningsskiljaktigheter om bolagets strategi. Men planerna på börsintroduktion har inte spelat in i de avhoppen, enligt Fredrik Carling.
− Nej, det har inte varit någon faktor i diskussionerna, säger han.
I början på maj ska Hövding formellt klubba planerna på nyemission och börsintroduktion vid en bolagsstämma.
Erik Olausson