tisdag 16 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Chic cykelhjälm PR-mässig förebild

Kristian analys2Kort sagt: Det lilla innovationsföretaget Hövding i Malmö gör alltjämt mångmiljonförluster, men bolaget har redan fått storslam vad gäller mediebevakning.
Här finns något att lära för såväl nykläckta entreprenörer som garvade företagsledare.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Först som sist, idén är briljant.

En uppblåsbar cykelhjälm, en kroppsnära airbag, ett osynligt skydd som aktiveras först när det behövs. Det är en innovation med avsevärd tankehöjd.

Men Hövdings grundare Anna Haupt och Terese Alstin har också visat en utpräglad fingertoppskänsla för marknadsföring och PR — och det är detta följande 60 rader ska handla om.

Hur många företag av Hövdings storlek kan sätta uppmärksamhet från CNN, BBC och Die Welt på meritlistan?

Talkshowdrottningen Oprah Winfrey har visat upp hjälmen i sin blogg. Den erkända regissören Fredrik Gertten har gjort en egen film om den. Tv-team från hela världen reser till Malmö för ett reportage.

Faktum är att Hövding snittat fem artiklar/inslag i veckan senaste åren.

Det är verkligen full pott för mediegenomslaget, även om det återstår en del att bevisa på den kommersiella sidan. För en liten verksamhet är det en utmaning att ta fysiska produkter hela vägen ut till konsument. Hos Hövding rullar miljonerna fortfarande snabbare ut än de trillar in.

Men att lära bara något litet av bolagets PR-strategi kan löna sig. Redaktionell uppmärksamhet är betydligt mer värd än motsvarande utrymme på annonsplats.

Redan från början var medieintresset stort. Hövding vann 2006 första pris i Venture Cup Syd, men allmänheten fick aldrig veta exakt vad det handlade om. Juryn hade fått skriva på tystnadsavtal och grundarna teg som muren.

Fyra år senare (!) kunde Rapidus avslöja vad den osynliga cykelhjälmen egentligen var, efter att vi begärt ut handlingar från patentmyndigheten. När den kragbaserade airbagen så presenterades på Tekniska mässan i Stockholm hösten 2010 var intresset på topp. Företaget upplevde sin första mediestorm.

Det tidiga hemlighetsmakeriet hade helt marknadsmässiga grunder. Idag säger grundarna att det handlade om att mörka för konkurrenterna, och inte i första hand om att bygga upp nyfikenhet. Men så klart är det en ypperlig strategi att elda på efterfrågan på information.

Hövding har dock aldrig tackat nej till några medieintervjuer. Däremot har grundarna varit restriktiva med att ge sin tid till annan extern samverkan som föreläsningar och handledande vid studentarbeten.

Generellt sett är det lätt för innovationsbolag att ta sig in i pressen, i alla fall sett till deras relativa storlek. En innovation är per definition ny och intresset för frågorna blomstrar. Nyheterna har ofta en positiv ton eftersom det handlar om saker som kan förbättra våra liv.

Hindret är mediernas skräck för att gynna enskilda näringsidkare.

Men de flesta journalister triggas av det avvikande, och Hövding har flera saker som avviker. Förutom produkten i sig sticker grundarna ut genom att så kaxigt utmana etablerat tänk i den mansdominerade teknikbranschen.

Anna Haupt menar att det är lönlöst att jaga journalister för att försöka få publicitet. Istället ska man som entreprenör bygga sin idé och vara noga med att tydliggöra den utåt.

”Har man ett svagt budskap går det inte att sminka upp med en bra strategi, men har man ett starkt budskap går det att paketera för ett riktigt stort genomslag.”

Företaget var tidigt ute med att använda Youtube och sociala medier. Själva hjälmen lanserades som chic accessoar med en stor modevisning på Sergels torg. Den enligt tester överlägsna säkerheten hade en undanskymd roll.

Anna Haupt hävdar att det inte var en medveten strategi att fokusera enbart på att du slipper synas på stan i en ful frigolithatt. Hon menar att det var medierna själva som valde att följa just det spåret.

Oavsett vilket, så är ett entydigt budskap en framgångsfaktor.

Hjälmen letade sig snabbt in i modetidningarna. Tror ni Oprah valt att blogga om ännu en cykelhjälm som säger sig kunna allt och vara världens säkraste? Men en osynlig hjälm, med urban hipsterkänsla? Ja, då snackar vi.

När Hövding förra veckan släppte en säkerhetsorienterad reklamfilm, med tillhörande pressmeddelande där Folksam öser beröm över produkten, blev till och med kampanjstrategin i sig en artikel i pressen. Denna metavinkel säger mycket om hur stort mediefenomenet Hövding blivit.

Lite som tiden då det blev en tidningsnyhet att Ikeakatalogen var på väg.

Hövding har rest cirka 100 miljoner kronor i riskkapital sedan starten. Största finansiärer är statliga Industrifonden och Axis storägare LMK Industri.

Bolaget dubblade omsättningen senaste räkenskapsåret till 4,2 miljoner kronor. Resultatet blev en förlust på 23 miljoner. Vd är Fredrik Carling, med en bakgrund från modeföretaget Diesel.

Ordet airbaghjälm fanns med på Språkrådets lista över nyord 2011.

 

Kort sagt: Det lilla innovationsföretaget Hövding i Malmö gör alltjämt mångmiljonförluster, men bolaget har redan fått storslam vad gäller mediebevakning. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Godisjätten rusar mot miljarden

    I över tre decennier har Leif Hultén byggt sitt konfektyrimperium och miljardomsättningen närmar sig med stormsteg. Rapidus har besökt godiskungen Hultén Försäljning i Kristianstad.

  • Suturion får CE-märkning

    Efter att ha inlett i Australien, Mellanöstern och USA är den kirurgiska symaskinen från Lund redo att göra entré också i Europa. — 2026 och framåt handlar bara om försäljning, säger vd Paan Hermansson.

  • Xinnate gasar med nytt kapital

    Xinnate fortsätter att skörda framgångar bland investerare och säkrar 38,5 miljoner kronor i en nyemission. Pengarna ska gå till bolagets utökade fas 2/3 studie. 


  • Volkswagen väljer Lund för expansion

    Fordonsindustrin har i tysthet tagit Lund i besittning. Volvo har cirka 400 anställda i staden, Bosch närmar sig 200 – och nu har Volkswagen gått in ett bolag som från början var en lundensisk startup.

  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Doros börsdagar är räknade

    Norska Xplora har ökat sitt ägande till över 90 procent av aktierna i Doro, Malmöbolaget som tillverkar mobiltelefoner för äldre. Nu väntar tvångsinlösen och en avnotering.

  • ANNONS Innehåll från EKN

    Därför ökar efterfrågan på pansarglas

    Efterfrågan på pansarglas stiger i takt med upprustningen av militär och polis. Det märks hos Hammerglass i skånska Förslöv. Med stöd från EKN kan bolaget växa snabbt och säkert på nya marknader som Australien och Nordamerika.

  • Thule drar ned mål – aktien steg

    Friluftsbolaget Thule drar ned sitt finansiella mål. Det framkom i ett pressmeddelande på onsdagkvällen. På tiden, tyckte aktiemarknaden som inte tagit det tidigare målet på allvar.

  • Alixlabs i mål med 155-miljonersrunda

    Alixlabs i Lund har kämpat länge för att få in kapital till sin kostsamma investering i nanoteknik. Men till slut är bolaget i mål, trots ett kallt investeringsklimat kring hårdvara.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.