torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Chic cykelhjälm PR-mässig förebild

Kristian analys2Kort sagt: Det lilla innovationsföretaget Hövding i Malmö gör alltjämt mångmiljonförluster, men bolaget har redan fått storslam vad gäller mediebevakning.
Här finns något att lära för såväl nykläckta entreprenörer som garvade företagsledare.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Först som sist, idén är briljant.

En uppblåsbar cykelhjälm, en kroppsnära airbag, ett osynligt skydd som aktiveras först när det behövs. Det är en innovation med avsevärd tankehöjd.

Men Hövdings grundare Anna Haupt och Terese Alstin har också visat en utpräglad fingertoppskänsla för marknadsföring och PR — och det är detta följande 60 rader ska handla om.

Hur många företag av Hövdings storlek kan sätta uppmärksamhet från CNN, BBC och Die Welt på meritlistan?

Talkshowdrottningen Oprah Winfrey har visat upp hjälmen i sin blogg. Den erkända regissören Fredrik Gertten har gjort en egen film om den. Tv-team från hela världen reser till Malmö för ett reportage.

Faktum är att Hövding snittat fem artiklar/inslag i veckan senaste åren.

Det är verkligen full pott för mediegenomslaget, även om det återstår en del att bevisa på den kommersiella sidan. För en liten verksamhet är det en utmaning att ta fysiska produkter hela vägen ut till konsument. Hos Hövding rullar miljonerna fortfarande snabbare ut än de trillar in.

Men att lära bara något litet av bolagets PR-strategi kan löna sig. Redaktionell uppmärksamhet är betydligt mer värd än motsvarande utrymme på annonsplats.

Redan från början var medieintresset stort. Hövding vann 2006 första pris i Venture Cup Syd, men allmänheten fick aldrig veta exakt vad det handlade om. Juryn hade fått skriva på tystnadsavtal och grundarna teg som muren.

Fyra år senare (!) kunde Rapidus avslöja vad den osynliga cykelhjälmen egentligen var, efter att vi begärt ut handlingar från patentmyndigheten. När den kragbaserade airbagen så presenterades på Tekniska mässan i Stockholm hösten 2010 var intresset på topp. Företaget upplevde sin första mediestorm.

Det tidiga hemlighetsmakeriet hade helt marknadsmässiga grunder. Idag säger grundarna att det handlade om att mörka för konkurrenterna, och inte i första hand om att bygga upp nyfikenhet. Men så klart är det en ypperlig strategi att elda på efterfrågan på information.

Hövding har dock aldrig tackat nej till några medieintervjuer. Däremot har grundarna varit restriktiva med att ge sin tid till annan extern samverkan som föreläsningar och handledande vid studentarbeten.

Generellt sett är det lätt för innovationsbolag att ta sig in i pressen, i alla fall sett till deras relativa storlek. En innovation är per definition ny och intresset för frågorna blomstrar. Nyheterna har ofta en positiv ton eftersom det handlar om saker som kan förbättra våra liv.

Hindret är mediernas skräck för att gynna enskilda näringsidkare.

Men de flesta journalister triggas av det avvikande, och Hövding har flera saker som avviker. Förutom produkten i sig sticker grundarna ut genom att så kaxigt utmana etablerat tänk i den mansdominerade teknikbranschen.

Anna Haupt menar att det är lönlöst att jaga journalister för att försöka få publicitet. Istället ska man som entreprenör bygga sin idé och vara noga med att tydliggöra den utåt.

”Har man ett svagt budskap går det inte att sminka upp med en bra strategi, men har man ett starkt budskap går det att paketera för ett riktigt stort genomslag.”

Företaget var tidigt ute med att använda Youtube och sociala medier. Själva hjälmen lanserades som chic accessoar med en stor modevisning på Sergels torg. Den enligt tester överlägsna säkerheten hade en undanskymd roll.

Anna Haupt hävdar att det inte var en medveten strategi att fokusera enbart på att du slipper synas på stan i en ful frigolithatt. Hon menar att det var medierna själva som valde att följa just det spåret.

Oavsett vilket, så är ett entydigt budskap en framgångsfaktor.

Hjälmen letade sig snabbt in i modetidningarna. Tror ni Oprah valt att blogga om ännu en cykelhjälm som säger sig kunna allt och vara världens säkraste? Men en osynlig hjälm, med urban hipsterkänsla? Ja, då snackar vi.

När Hövding förra veckan släppte en säkerhetsorienterad reklamfilm, med tillhörande pressmeddelande där Folksam öser beröm över produkten, blev till och med kampanjstrategin i sig en artikel i pressen. Denna metavinkel säger mycket om hur stort mediefenomenet Hövding blivit.

Lite som tiden då det blev en tidningsnyhet att Ikeakatalogen var på väg.

Hövding har rest cirka 100 miljoner kronor i riskkapital sedan starten. Största finansiärer är statliga Industrifonden och Axis storägare LMK Industri.

Bolaget dubblade omsättningen senaste räkenskapsåret till 4,2 miljoner kronor. Resultatet blev en förlust på 23 miljoner. Vd är Fredrik Carling, med en bakgrund från modeföretaget Diesel.

Ordet airbaghjälm fanns med på Språkrådets lista över nyord 2011.

 

Kort sagt: Det lilla innovationsföretaget Hövding i Malmö gör alltjämt mångmiljonförluster, men bolaget har redan fått storslam vad gäller mediebevakning. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabella Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.

  • Okända sensorbolaget växlar upp…

    Det profiltunga sensorbolaget Waltero tog nyligen in drygt 31 miljoner kronor i en nyemission. Så här ska pengarna användas till positivt kassaflöde.