måndag 22 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hövding dubblar omsättningen — men gör ny brakförlust

Med sänkt pris och hårdsatsning på Tyskland börjar försäljningen så sakteliga ta fart för Hövdings airbag för cyklister. I det färska bokslutet mer än fördubblades nettoomsättningen till 4,2 miljoner kronor. Men med 23 miljoner i förlust är det ännu en bra bit kvar till break-even för Malmöbolaget, där ägare som LMK och Industrifonden hittills pumpat in 100 miljoner kronor.

Hövding är ett av Skånes allra mest uppmärksammade innovationsbolag, både lokalt och internationellt. Rapidus har nagelfarit den nya årsredovisningen och kan i dag berätta hur verksamheten utvecklas ekonomiskt.

Sett till antalet hjälmar tredubblades försäljningen det senaste räkenskapsåret, som sträcker sig till augusti 2013. Intäkterna per såld hjälm har samtidigt sjunkit något, nettoomsättningen stannade på 4,2 miljoner kronor jämfört med 1,8 miljoner året innan. När Hövding först började säljas 2011 kostade hjälmen nära 4.000 kronor på Designtorget. I dag säljs den av cykelbutiker för 2.695 kronor.

fredrik carling mindre— Hövding introducerades som en cool modeaccessoar. En av våra viktigaste uppgifter just nu är att skifta fokus till säkerhetsaspekten, att hjälmen har tre gånger så bra stötupptagningsförmåga som en vanlig hjälm, säger vd Fredrik Carling.

Hövdings cykelhjälm, som blåses upp vid kollision, säljs i dag främst i Sverige och Tyskland. Inom några månader ska hjälmen nå butikshyllorna i Japan, samtidigt som ledningen tar sikte på Storbritannien.

— Vi märkte av ett ordentligt uppsving i vår online-försäljning till Storbritannien i slutet av hösten efter ett blogginlägg som lyfte vår hjälm. Nu i mars ska vi lansera oss på en stor cykelmässa och samtidigt komma ut i butiker i London, säger vd Fredrik Carling.

Hövding har i dag 18 anställda. Det närmast halvåret räknar Fredrik Carling med att utöka försäljningsstyrkan med en handfull personer, inklusive en ny exportchef. Samtidigt fortsätter utvecklingen av nya, än så länge hemliga, produkter.

Den expansiva strategin märks tydligt i bokslutet, där Hövding redovisar 23 miljoner kronor i förlust, jämfört med 25 miljoner året före. Fredrik Carling har tidigare siktat på att nå positivt kassaflöde under tredje kvartalet i år, nu vill han inte precisera någon tidpunkt.

Siste augusti hade Hövding en redovisad kassa på 13,8 miljoner kronor. Sedan dess har bolaget tagit in 15 miljoner kronor i nytt riskkapital från ägarna med Industrifonden och LMK Industri i spetsen. Totalt har Hövding rest cirka 100 miljoner kronor sedan starten.

Erik Olausson

Med sänkt pris och hårdsatsning på Tyskland börjar försäljningen så sakteliga ta fart för Hövdings airbag för cyklister. I det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • Volkswagen väljer Lund för expansion

    Fordonsindustrin har i tysthet tagit Lund i besittning. Volvo har cirka 400 anställda i staden, Bosch närmar sig 200 – och nu har Volkswagen gått in ett bolag som från början var en lundensisk startup.

  • ANNONS Innehåll från EKN

    Därför ökar efterfrågan på pansarglas

    Efterfrågan på pansarglas stiger i takt med upprustningen av militär och polis. Det märks hos Hammerglass i skånska Förslöv. Med stöd från EKN kan bolaget växa snabbt och säkert på nya marknader som Australien och Nordamerika.

  • Thule drar ned mål – aktien steg

    Friluftsbolaget Thule drar ned sitt finansiella mål. Det framkom i ett pressmeddelande på onsdagkvällen. På tiden, tyckte aktiemarknaden som inte tagit det tidigare målet på allvar.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.