Skärpta europeiska regler om hälsopåståenden för probiotiska produkter har drabbat Probi hårt. I väntan på att nya studier ska backa upp hälsoeffekterna av Lundabolagets bakterier satsar ledningen framförallt på den nordamerikanska marknaden, uppger tillförordnade vd:n Gun-Britt Fransson för Rapidus.
Sedan december 2012 kräver ny EU-lagstiftning att alla hälsopåståenden om probiotiska produkter ska godkännas av EFSA, European Food Safety Authority. Probi hade tidigare ett godkännande från svenska myndigheter att skriva ut att deras produkter ger goda effekter på hälsan, men de nya kraven har gjort marknadsläget betydligt tuffare.
— EFSA:s riktlinjer är ibland oklara. De har inte resurser att ge individuell rådgivning, och det är ett ganska nytt system, så vi tolkar deras krav genom att studera andras avslag, säger Gun-Britt Fransson.
Probi har nu dragit igång en fördjupad studie vars resultat ska ligga till grund för en ny ansökan som planeras skickas in till EFSA under andra halvåret av 2014. Hittills har inget företag fått ett hälsopåstående för en probiotisk produkt godkänd av EFSA, enligt Gun-Britt Fransson.
— Nu satsar vi bland annat på Nordamerika. Även där krävs godkännande för att skriva ut hälsopåståenden, men liknande produkter är välkända på den marknaden så de goda effekterna kan beskrivas på annat sätt, säger hon till Rapidus.
Norden har hittills varit Probis största marknad och stod för 65 procent av omsättningen 2012, som låg på runt 100 miljoner kronor. En stor del av ökningen i nettoomsättning under första halvåret 2013 beror dock på tillväxt på den nordamerikanska marknaden. Parallellt har bolaget tecknat avtal med distributörer i Marocko, Vitryssland och Malaysia.
Affärsområdena funktionell mat och kosttillskott stod under fjolåret för ungefär hälften av omsättningen vardera. Men under första halvåret i år ökade affärsområdet kosttillskott till närmare 60 procent av intäkterna.
Även för BioGaia, med utvecklingsavdelning i Lund, har de skärpta kraven skapat nya spelregler. Men bolaget påverkas inte i någon större utsträckning eftersom BioGaia inte främst riktar sig direkt till konsumenten, menar vd Peter Rothschild.
— Vi säljer in våra produkter till vårdpersonal som vill se våra resultat från kliniska studier. 95 procent av våra produkter säljs efter rekommendation från vårdpersonal. Men det är klart att den övriga försäljningen kanske hade underlättats av en kort beskrivning på förpackningarna, säger han.
Elisabet Ottosson