torsdag 21 november 2024

inloggad som

Probi blickar västerut efter bakslag i Europa

|  ,
|  ,

Skärpta europeiska regler om hälsopåståenden för probiotiska produkter har drabbat Probi hårt. I väntan på att nya studier ska backa upp hälsoeffekterna av Lundabolagets bakterier satsar ledningen framförallt på den nordamerikanska marknaden, uppger tillförordnade vd:n Gun-Britt Fransson för Rapidus.

Sedan december 2012 kräver ny EU-lagstiftning att alla hälsopåståenden om probiotiska produkter ska godkännas av EFSA, European Food Safety Authority. Probi hade tidigare ett godkännande från svenska myndigheter att skriva ut att deras produkter ger goda effekter på hälsan, men de nya kraven har gjort marknadsläget betydligt tuffare.

— EFSA:s riktlinjer är ibland oklara. De har inte resurser att ge individuell rådgivning, och det är ett ganska nytt system, så vi tolkar deras krav genom att studera andras avslag, säger Gun-Britt Fransson.

Probi har nu dragit igång en fördjupad studie vars resultat ska ligga till grund för en ny ansökan som planeras skickas in till EFSA under andra halvåret av 2014. Hittills har inget företag fått ett hälsopåstående för en probiotisk produkt godkänd av EFSA, enligt Gun-Britt Fransson.

— Nu satsar vi bland annat på Nordamerika. Även där krävs godkännande för att skriva ut hälsopåståenden, men liknande produkter är välkända på den marknaden så de goda effekterna kan beskrivas på annat sätt, säger hon till Rapidus.

Norden har hittills varit Probis största marknad och stod för 65 procent av omsättningen 2012, som låg på runt 100 miljoner kronor. En stor del av ökningen i nettoomsättning under första halvåret 2013 beror dock på tillväxt på den nordamerikanska marknaden. Parallellt har bolaget tecknat avtal med distributörer i Marocko, Vitryssland och Malaysia.

Affärsområdena funktionell mat och kosttillskott stod under fjolåret för ungefär hälften av omsättningen vardera. Men under första halvåret i år ökade affärsområdet kosttillskott till närmare 60 procent av intäkterna.

Även för BioGaia, med utvecklingsavdelning i Lund, har de skärpta kraven skapat nya spelregler. Men bolaget påverkas inte i någon större utsträckning eftersom BioGaia inte främst riktar sig direkt till konsumenten, menar vd Peter Rothschild.

— Vi säljer in våra produkter till vårdpersonal som vill se våra resultat från kliniska studier. 95 procent av våra produkter säljs efter rekommendation från vårdpersonal. Men det är klart att den övriga försäljningen kanske hade underlättats av en kort beskrivning på förpackningarna, säger han.

Elisabet Ottosson

Skärpta europeiska regler om hälsopåståenden för probiotiska produkter har drabbat Probi hårt. I väntan på att nya studier ska backa […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Rejäl premie när Probi köps ut från börsen

    Probiotikabolaget Probis huvudägare Symrise vill köpa ut bolaget från börsen. Vd Anita Johansen litar på köparens löften om att Probi ska få fortsätta med fristående verksamhet i Lund.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Psykobiotika ska lyfta Probi

    Probis omsättning minskade med 8 procent under tredje kvartalet. Det är en fortsättning på en flera år lång fallande trend. Vd Anita Johansen hoppas att en ny upptäckt ska leda till en vändning.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.