Från och med nyår är Stine Grønkjær, 38, ny kommunikationschef för Medicon Valley Alliance. Hon lämnar Köpenhamnsbyrån KasterGaardbo (nu Kasters) efter sju år, där hon varit konsult, partner och vd med uppdrag inom allt från finans- till läkemedelsbranschen. På MVA får hon ansvar för nätverk, lobbyverksamhet och kommunikation.
Mediebevakningen över Öresund har inte något större fokus på möjligheterna, hur kan ni öka det?
— MVA har senaste åren lyckats öka mediernas fokus på Medicon Valley och den potential som finns på tvärs över Sundet. Den utvecklingen vill vi fortsätta under 2013.
Finns det nya forum, politiska, mediemässiga eller organisatoriska, där MVA som lobbyorganisation ska bli mer kommunikativt?
— Folkemødet på Bornholm och Almedalen i Sverige är forum där MVA på sikt kan tänkas förstärka närvaron. Dialog och samarbete är en av grundpelarna i ett starkt Medicon Valley. Vi ska vara synliga där det är meningsfullt och där det stärker regionen och våra medlemmar.
MVA vill stå starkt internt i Öresundsregionen, men vad ser du just nu som det viktigaste budskapet som måste ut landspolitiskt sett för att stärka regionen?
— Om vi i Medicon Valley ska kunna hävda oss i den globala konkurrensen med regioner som Boston, Basel och Shanghai så kräver det att life science-industrin, universitet och sjukhus i Medicon Valley samarbetar om att dra hit kompetens och utveckla våra styrkor. Ett bra exempel är Beacon-projektet som MVA driver tillsammans med Invest in Skåne och syftar till att tillsammans med de viktigaste aktörerna identifiera forskningsfyrtornen som kan stärka profilen internationellt sett.
Vilket är då det viktigaste MVA-budskapet till världen utanför regionen?
— Att vi, bland annat med Novo Nordisk och Novozymes som tillväxtmotorer och ESS och Max IV som framtida flaggskepp, har några av världens bästa företag och forskningsanläggningar inom life science. Och att det är attraktivt för företag, personal och studenter att komma hit.
MVA är också en nätverksorganisation. Det finns många arrangemang, men ser du områden där medlemskommunikationen och därmed nätverket kan förstärkas? Är danska och svenska fortsatt dött som kommunikationsspråk i MVA?
— Vi ska fortsatt säkra att kommunikationen till medlemmar och andra intressenter är värdeskapande, och att medlemmarna går från våra aktiviteter med relevant kunskap. Danska och svenska är inte dött som kommunikationsspråk i MVA, men life science är en internationell industri. Därför är engelska ett naturligt vardagsspråk för oss.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø