Förpackningsbolaget Snabboteket i Malmö tar in två miljoner kronor i riskkapital från bland andra LMK Ventures. Kapitalet ska gå till vårens produktlansering och marknadsföring av småförpackning för egenvårdsprodukter och receptfria läkemedel.
Snabbotekets affärsidé är att ta fram mindre förpackningar för vårdprodukter som ska säljas på exempelvis tåg och färjor.
— Egenvårdsprodukter som skavsårsplåster och tamponger kommer vi att lansera under mitten av januari. På de receptfria läkemedlen finns det större krav på säkerhet och där ska vi nå marknaden i slutet av första kvartalet, säger Snabbotekets vd Johan Bergenholtz.
Bland övriga investerare syns affärsänglarna Carl-Mikael Bergendahl och Anders Haskel. Den senare tar även plats i styrelsen.
I dag har verksamheten ett par anställda och sysselsätter lika många konsulter. Flertalet har en bakgrund på AstraZeneca. Senast rekryterades Stefan Lindskog som försäljnings- och marknadschef. 2011 tog bolaget hem Venture Cup Syds affärsplanstävling.
Joel Lyth