fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Svenska influenser skapar ett nytt Maersk

Kort sagt: Nya vindar blåser i Maersk, det danska näringslivets kanske främsta stolthet. Verksamheten skiftar fokus på ett sätt som kan få en hel del konsekvenser i affärsvärlden. Förra veckan höll bolaget sin första kapitalmarknadsdag, vilket speglar en ny öppenhet från det tidigare så slutna företaget. En av arkitekterna bakom den nya färdriktningen är svensken Arne Karlsson.

Av Anders Haskel, gästskribent

Händelsen kan tyckas oväsentlig men är förmodligen viktigare än många anar. Det faktum att danska konglomeratet A.P. Möller-Maersk hållit sin första kapitalmarknadsdag kan markera startpunkten för det som i framtiden kan komma att kallas ”det nya Maersk”.

Det 110-åriga företaget, med verksamhet i 130 länder och 108.000 anställda, har en ställning i Danmark som bara Wallenberg-gruppen är i närheten av i Sverige. Läkemedelsbolaget Novo Nordisk är störst på Köpenhamnsbörsen, sett till börsvärdet, men mätt med andra mått är Maersk utan tvekan kärnan i danskt näringsliv.

Att Maersk är på väg in i ett nytt skede sammanfaller med att den redan legendariske Maersk Mc-Kinney Möller avled i våras i en ålder av 98 år. Han tog över ledningen av konglomeratet 1965 och en anledning till att en modernisering kan ha dröjt är att det sägs att Maersk Mc-Kinney Möller ledde företaget efter principen att göra vad han trodde att hans far Arnold Peter Möller skulle ha velat göra. Det var Arnold Peter Möller som tillsammans med sin far grundade koncernen i början på 1900-talet.

Maersk Mc-Kinney Möller lämnade visserligen posten som styrelseordförande 2003, men torde ha haft kvar ett stort informellt inflytande över verksamheten ända fram till sin död. Familjen representeras nu i styrelsen av ett par av hans döttrar. Släkten har också ett stort inflytande över gruppen via de stiftelser som äger mer än 50 procent av Maersk.

Gruppens särställning i Danmark speglas inte minst på det sätt som minoritetsaktieägarna behandlats. Det är bara ett år sedan bolaget började presentera kompletta kvartalsrapporter, något som svenska börsföretag varit tvungna att göra sedan 1990-talet. Ett aktiepris på drygt 40.000 danska kronor, ett av de högsta beloppen i världen, speglar också en ovilja att anpassa sig till moderna villkor på kapitalmarknaden.

Att bolaget i förra veckan höll sin första kapitalmarknadsdag någonsin är talande. Även i detta avseende ligger bolaget kanske 15 år efter sina svenska storbolagskollegor. Svenska företag har dessutom sedan länge behandlat journalister på i stort sett samma vis som analytiker och kapitalförvaltare. Från Maersk-dagen rapporterade tidningen Børsen att journalisterna var ombedda att inte ställa frågor samt var anvisade plats i ett avlägset hörn i samband med lunchen. Allt uppenbarligen för att ledningen inte skulle tvingas konfrontera sig med allt för jobbiga frågor.

Nu byggdes inte Rom på en dag och de viktigaste budskapen från kapitalmarknadsdagen nådde naturligtvis ändå ut. En stor del av tiden ägnades åt affärsområdet Maersk Oil. Det är också oljeutvinning som kommer att vara kärnan i det framtida Maersk, till skillnad från tidigare då koncernen varit starkt förknippad med rederiverksamhet.

Stora summor kommer nu att investeras i oljeverksamheten. Planen att öka oljeproduktionen är ett viktigt led i ambitionen att växa med 30-40 procent fram till 2017. Parallellt kommer den mycket konjunkturutsatta shippingverksamheten, som i och för sig fortfarande räknas till ett av de fyra kärnområdena, successivt binda en allt mindre del av det totala kapitalet.

De två andra kärnområdena är hamn- och terminalverksamheten APM Terminals samt Maersk Drilling som tar uppdrag inom oljeborrning. Verksamheter som inte tillhör de fyra huvuddelarna kommer efterhand att minska i betydelse. Det kan ske med automatik när kärnaffärerna växer, men det kommer också att ske en del avyttringar.

Av stort intresse är vad som kommer att hända med Dansk Supermarked, där bland annat livsmedelskedjan Netto ingår, samt det drygt 20-procentiga ägandet i Danske Bank där Christer Gardells aktivistfond Cevian seglat upp bland de större ägarna.

En av dem som har ett ord med i omdaningen är svensken Arne Karlsson, styrelseledamot i Maersk sedan 2010. Arne Karlsson, som för övrigt var gäst vid en fullsatt Rapidusfrukost i oktober i fjol, har som vd lett en betydande och mycket framgångsrik omdaning av Ratos. Ett företag där det i likhet med Maersk finns mycket familjetraditioner i väggarna.

En person kan aldrig göra hela jobbet, men med sina meriter från Ratos lär Maersk övriga ledamöter lyssna extra noga när Arne Karlsson tar till orda.

Kort sagt: Nya vindar blåser i Maersk, det danska näringslivets kanske främsta stolthet. Verksamheten skiftar fokus på ett sätt som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • “Arbetsmarknaden är nyckeln till allt”

    Det kvittar om du pratar om Skånes behov av infrastruktur eller energi. Dess påverkan på arbetsmarknaden är det som gör frågorna intressanta för politiker. Det sa Johan Eklund, ny vd för Sydsvenska Handelskammaren på Rapidus och Danske Banks nätverksträff.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Danmark är nära men inte investerarna

    Boende runt Öresund kan enkelt ta sig över vattnet på flera sätt. Desto svårare tycks det vara för kapitalet att göra samma resa.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.