Datorspelsmässan Nordic Game pågår för fullt i Malmö. 1.600 deltagare väntas till Slagthuset under onsdagen, torsdagen och fredagen. Rapidus var på plats med kamera.
Det är en ganska välmående bransch som sluter upp till nionde upplagan av Nordic Game. De svenska spelutvecklarna ökade ifjol omsättningen med över 50 procent till närmare två miljarder kronor, enligt statistik som håller på att tas fram av organisationen Dataspelsbranschen.
Den mest dramatiska ökningen står spelet Minecraft för. Det släpptes i en beta-version i slutet av 2010 och har nu sålt för över en halv miljard kronor. Bakom succén står Stockholmsbolaget Mojang.
Nordic Game drar besökare från hela världen till Malmö. En i vimlet är finansieringskonsulten Ian Baverstock från brittiska Tenshi Consulting. Han menar att det finns en hel del riskkapital ute på marknaden för spelföretag idag, trots den finansiella världskrisen.
— Är det rätt idé så finns det kapital. Vad som är rätt idag? Online- och mobilspel och spel kopplade till olika communitys, säger Ian Baverstock.
Bombastiska produktioner som förstapersonskjutare finns det däremot inget kapital till. Sådana idéer måste utvecklas i samarbete med etablerade förläggare, menar Baverstock.
Bland utställarna märks danska IO Interactive, finska Rovio och TAT/Research in Motion. Men även mindre spelstudios börjar ta ordentlig plats i rampljuset, som sydsvenska Tarsier som växt till knappt 50 anställda, merparten i lokaler på Möllevången i Malmö.
Klicka här för att komma till ett snabbt bildreportage från Nordic Game på Slagthuset i Malmö.
Kristian Svensson