Twitter och Facebook utmålas ofta som tidstjuvar, men bland bemannings- och rekryteringsbolagen blir de allt viktigare arbetsredskap. Malmöbaserade Joblink tillhör de som helt skippat traditionell platsannonsering och enbart söker kontakt med nya rekryter via sociala medier. Bolaget har på ett par år växt från 10 till en bit över 50 anställda.
Starkast position bland de sociala nätverken har Linkedin som i princip alla rekryteringsfirmor redan använder. Men även Facebook, Twitter, Google+ och nya aktörer som Pinterest finns med i verktygslådan i jakten på lämpliga kandidater.
— Beroende på vilken typ av rekrytering vi arbetar med riktar vi oss mot olika sociala medier. Trots relativt få användare har Twitter exempelvis visat sig effektivt när det gäller rekrytering till tjänster på ledningsnivå, säger Joblinks VD Fredrik Mohlin.
Han kom till Joblink, dåvarande Studentkraft, 2010 efter att bland annat varit försäljningschef för Syd- och Västsverige på Proffice.
— Under min tid på Proffice hade jag tankar kring hur vi kunde utveckla arbetet med sociala medier men det är svårare att ändra rutiner på en så stor organisation. I nystarten för Joblink tog vi tillsammans med Good Old fram en webbsida med det uttalade målet att sprida jobbannonserna på vår sida via sociala medier, säger Fredrik Mohlin.
Bland uppdragsgivarna finns aktörer inom IT-sektorn, däribland snabbväxande Cdon. Omsättningen ökade från 6,2 miljoner kronor 2010 till 19,5 miljoner 2011, med ett resultat på drygt en miljon. Ägare är Aqilles Invest, som köpte upp konkursboet i Studentkraft mars 2010.
På konkurrenten Academic Work är Johannes Sundlo sedan årsskiftet anställd för att på heltid utveckla bolagets användning av sociala medier. Han menar att det är först det senaste året som de stora drakarna har börjat röra sig inom fältet.
— En första insats vi gjorde var under slutet av 2011 när samtliga medarbetare på Academic Work genomgick en utbildning i hur vi systematiskt kan arbeta med Linkedin. På den vägen ska vi fortsätta, säger han.
Joel Lyth