Med cirka 100.000 nedladdningar sedan i torsdags toppar mobilspelet Sprinkle listorna över mest nedladdade Iphone-appar i ett flertal europeiska länder. Med intäkter på närmare en halv miljon på ett par dagar satsar upphovsmännen fullt på nystartade Malmöbolaget Mediocre.
I Sprinkle ska användaren spruta vatten med en brandbil för att släcka svåråtkomliga bränder och flytta föremål som är i vägen. I likhet med spelsuccéer som finska Angry Birds och Malmöbolaget Illusion Labs Labyrinth bygger spelet på fysiksimulering, där föremål faller och krockar på ett verklighetstroget sätt.
Bakom spelet står Henrik Johansson och Dennis Gustafsson. Den senare är grundare av Meqon i Norrköping, ett utvecklingsbolag inom fysiksimulering som genom olika uppköp nu är del av Nasdaq-noterade grafikkortstillverkaren Nvidia.
Sedan starten av Apples App Store 2008 har det gjorts mer än 15 miljarder nedladdningar där. Men någon enkel väg till framgång är apputveckling knappast, menar Dennis Gustafsson.
— Appmarknaden är väldigt hitdriven och det gäller att ligga högt på listorna. Får du ingen hit är det nästan omöjligt att få tillbaka utvecklingskostnaderna, säger han.
Inte heller Claes Magnusson, grundare av Malmö Yrkeshögskola och landets första utbildning enbart inriktad på apputveckling, vill utmåla egenutvecklade appar som någon guldkalv.
— Det krävs en verklig snilleblixt för att få en ny hit som Angry Birds. Däremot är det ett väldigt tryck på folk som tar fram appar åt andra bolag. Det är lite som när nätet var nytt, allt från frisörsalonger till restauranger ska ha en egen app, säger han.
Första årgångens apputvecklare gick ut från Malmö Yrkeshögskola i våras. Oktober är startskottet för nästa kull, liksom för en nystartad tvåårig utbildning inom mobil e-handel.
Erik Olausson