Scalado, CellaVision och Jolife är några av de bolag som håller andan inför utvecklingen i Japan. Men bortsett från mindre skador på Anotos Tokyokontor har jordbävningskatastrofen ännu inte fått någon större påverkan på de skånska bolagen.
För börsnoterade CellaVision står Asien för tio procent av försäljningen, med Japan som uttalad tillväxtmarknad. Yvonne Mårtensson har ställt in en planerad affärsresa till landet, men i övrigt har bolaget hittills inte påverkats nämnvärt. CellaVisions japanska dotterbolag har klarat sig bra, liksom samarbetspartnern Sysmex, uppger Yvonne Mårtensson.
För Lundabaserade Jolife, nyligen uppköpt av amerikanska Physio-Control, står Japan för tio procent av försäljningen. Landet är — eller i alla fall var — bolagets snabbast växande marknad.
— Vi vet inte så mycket än. Men Physio-Controls tio man starka säljorganisation är intakt, säger VD Erik von Schenck.
Mjukvaruutvecklaren Scalado har ett par anställda i Japan och skickar vid behov medarbetare från Sverige. Enligt VD Håkan Persson har bolaget ännu inte kunnat bilda sig någon uppfattning om hur händelserna påverkar bolagets nuvarande kunder i landet, däribland Shikino High-Tech.
Mest kännbar har naturkatastrofen kanske varit för börsnoterade Anoto. Dåligt fungerade transporter och elförsörjning tvingar de anställda vid Tokyokontoret att jobba hemifrån. Bolaget har såväl underleverantörer av teknikkomponenter som tio procent av sin försäljning i Japan.
— Hittills kan underleverantörerna leverera och vi har ganska långa försäljningscykler. Men pågår detta länge kan det vara ett hot mot vår försäljning, säger VD Torgny Hellström.
Erik Olausson