söndag 24 november 2024

inloggad som

Så blev telekombranschen Jolifes bästa vän

Kort sagt: Ideonbolaget Jolife säljs till USA, kunde Rapidus avslöja i måndags. Den knaggliga vägen till definitivt genombrott för hjärtmassagemaskinen Lucas belyser innovatörens ständiga dilemma: För att nå framgång är utvecklingen utanför dörren minst lika viktig som den innanför.

Av Erik Olausson, nyhetschef

Affären är resultatet av närmare ett års förhandlingar mellan Jolifes ägare och Seattle-baserade Physio-Control, ett dotterbolag till börsnoterade Medtronic. Ingen av parterna vill uppge köpeskillingen, men enligt uppgifter till Rapidus handlar det om ett antal hundra miljoner kronor.

Sedan 2003 har huvudägarna, där CapMan och InnovationsKapital tillsammans står för 45 procent, pumpat in sammanlagt 116 miljoner kronor i bolaget. Och såväl CapMan som InnovationsKapital säger sig vara nöjda med avkastningen.

Exakt vad som händer med Jolife är inte klart. Informationen från Physio-Control har hittills varit knapphändig. Det mesta pekar dock på att bolaget och dess tjugotal anställda blir kvar i Lund och kan fortsätta att utvecklas i regionen även framöver.

På det hela taget en riktig solskenshistoria alltså, som på flera plan påminner om höstens spektakulära affärer inom telekomsektorn. Men vägen hit har givetvis inte varit spikrak. Under resans gång har Jolife tvingats till såväl kostsamma studier som en rejäl teknikomläggning för att övertyga ambulanssjukvården att överlåta hjärt-lungräddningen till en stånkande, frustande maskin. Men låt oss ta det hela från början.

1998 klev Stig Steen, professor i thoraxkirurgi och sedermera medgrundare av Igelösa Transplantation Science, in på tyska medicinteknikkoncernen Jostras kontor i Lund. Med sig hade han en idé från en norsk ambulansskötare om en maskin som med en sugkoppsförsedd kolv skulle ge bättre och pålitligare hjärtmassage än vad ambulanssjukvårdarna kunde ge manuellt.

Jostras styrelse nappade och köpte på sig patenten. 2001 var första prototypen av det som skulle bli Lucas klar och bolaget Jolife knoppades av. Stig Steens goda kontakter med Region Skåne banade väg för att bolaget snabbt fick testa maskinen under fältmässiga förhållanden. I december 2002, bara ett och ett halvt år efter grundandet, var första hjärtmassagemaskinen såld. Men där slutade resan i expressfart.

Försäljningen kröp långsamt uppåt och 2006 tvärdog efterfrågan. Bolaget hade börjat få större uppmärksamhet från potentiella kunder, men hade inte nog med kliniska data att backa upp intresset med. Omsättningen sjönk med 15 procent och förlusten landande på nästan 20 miljoner kronor.

Under 2007 började försäljningen tugga igång igen efter att flera vetenskapliga studier, initierade av såväl Jolife själva som av oberoende forskare, visat att maskinen var säker och gjorde nytta. Men det var inte förrän Jolife i mitten av 2009 lanserade en batteridriven variant av den tidigare gasdrivna Lucas som tillväxten tog fart på riktigt.

Med batteridrift slipper sjukvårdarna böka med tryckluftsflaskor i en trång ambulans. Dessutom kan maskinen programmeras till olika kompressionsdjup, eller till att anpassa trycket efter storleken på patienten.

I slutet av 2010 var 97 procent av de sålda maskinerna av batterimodell. Det är ingen överdrift att påstå att Jolife aldrig varit där det är i dag utan teknikskiftet. Vid hjärtstopp kombineras hjärtkompressionerna ofta med elchocker från en defibrillator för att återstarta hjärtat. Eldriften ger även framtida möjlighet att bygga in defibrillatorn i nya Lucasmodeller.

Redan när de första prototyperna testades 2001 var eldrift av Lucas uppe på ritbordet. Men batteriprestandan räckte helt enkelt inte till för den krävande miljön. Sedan dess har utvecklingen av portabel hemelektronik, inte minst strömslukande mobiltelefoner, gett en tyst revolution inom batteriteknik. De litiumpolymer-batterier som driver Lucas har flera gånger högre kapacitet än allt som fanns på marknaden bara sju år tidigare. Samma batteriteknik återfinns i allt från Apples Iphone till Sony Ericssons X10 mini.

Physio-Controls köp av Jolife kommer egentligen inte som någon överraskning. Sedan 2004 har bolaget varit ensam distributör av Lucas utanför Norden. De senaste åren har Jolifes verksamhet säkrats av garantiinkomster från Physio-Control, en av tre jättar som dominerar marknaden för defibrillatorer. Köpet är med andra ord en naturlig förlängning på ett gradvis fördjupat samarbete. Likväl är det svårt att se att det hade kommit till stånd utan de nya batterimodeller som möjliggjorde eldrift av Lucas. Tack för det, telekombranschen.

Kort sagt: Ideonbolaget Jolife säljs till USA, kunde Rapidus avslöja i måndags. Den knaggliga vägen till definitivt genombrott för hjärtmassagemaskinen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.