Crossborder Technologies är på väg att sluta ett avtal om 50.000 av bolagets lastpallar i lättmetall. Samtidigt har Johan Röstin, VD för Copenhagen Malmö Port, gått in i styrelsen.
VD Christer Lundius räknar med att ha affären på plats inom en månad. Vid början av året räknade han med att omsättningen 2010 skulle överstiga 20 miljoner kronor, men dit har bolaget ännu inte nått.
— Det har tagit längre tid att slutföra affärerna än vad vi räknade med. Samtidigt har vi hela tiden fått nya förfrågningar utifrån utan att behöva jaga potentiella kunder, säger Christer Lundius.
Huvudägare i Crossborder Technologies, med en tredjedel av aktierna, är Mohammed Al-Amoudi genom investeringsbolaget Midroc New Technology. I ägarlistan finns även Volvo Technology Transfer, men avtalet som nu slutförhandlas gäller inte Volvo.
Att Johan Röstin tar plats i styrelsen förklarar Christer Lundius med att han tillför erfarenhet från logistikbranschen, han har tidigare varit på bland annat Schenker och SAS Cargo. Crossborder har i dag fyra anställda och Christer Lundius räknar med att kunna öka personalstyrkan framöver.
— Vi för förhandlingar om affärer som rör allt från ett hundratal till över en miljon pallar, säger han.
Priset på en standardpall i trä ligger på strax över 100 kronor, Crossborders lättmetallvariant kostar runt fyra gånger mer. Med längre livstid är det ändå kostnaden som ska vara metallpallens största konkurrensfördel. Samtidigt har Christer Lundius sett att andra faktorer, som exempelvis brandsäkerhet, kan öka intresset från bland annat detaljhandeln.
Volvo Technology Transfer sitter på drygt tjugo procent av aktierna. Bland övriga ägare märks investmentbolaget Hexiron med Lundaentreprenören Håkan Eksandh. Sedan starten 2005 har omkring 30 miljoner kronor investerats i Crossborder Technologies.
Joel Lyth