måndag 22 juli 2024

inloggad som

Första kunderna för Airsonetts astmadusch

Efter positiva resultat från den hittills största kliniska studien går Ängeholmsbolaget Airsonett in i försäljningsfasen för sin astmabehandlingsapparat. Samtidigt har tekniken fått sina första kunder i tre svenska landsting.

Studien på 282 patienter har ännu inte publicerats i någon tidsskrift. Men enligt VD Dan Kristensson har resultaten redan gjort att bolaget kunnat skala upp verksamheten, bland annat eftersom studien kan visa hur mycket vården kan spara med behandlingsmetoden.

Airsonett har utvecklat en form av luftdusch som placeras över sängen för patienter med särskilt besvärlig och svårbehandlad astma. Genom att minska mängden allergener i den luft som omgärdar patienten på natten kan besvären dämpas även under dagen.

För någon månad sedan fick Airsonett sina första genombrott hos tre svenska landsting. Då det rör sig om hyresavtal gör Dan Kristensson bedömningen att den rent ekonomiska betydelsen av affärerna är begränsade, men han säger samtidigt att ett genombrott i Sverige är avgörande när bolaget nu ska ta sig an de större engelska och tyska marknaderna.

I år har bolaget ökat personalstyrkan från cirka 15 till dagens 25 anställda. Med det positiva resultatet från studien ska styrelsen nu ta ställning till en eventuell större kapitalresning för att påskynda expansionen.

Sedan Airsonett grundades år 2000 har omkring 130 miljoner kronor investerats i bolaget, där Industrifonden och SEB Företagsinvest står för hälften av ägandet. Bland andra storägare finns familjen Paulsson genom Bjäre Invest samt ett fyrtiotal ägare med mindre aktieposter.

Förutom att utveckla en astmabehandling säljer Airsonett sedan tidigare luftreningssystem till operationssalar. Bolaget ska nu delas så att de två verksamheterna hamnar i olika bolag inom samma koncern. I dagläget har Airsonett kontor också i Tyskland, England och USA.

Joel Lyth

Efter positiva resultat från den hittills största kliniska studien går Ängeholmsbolaget Airsonett in i försäljningsfasen för sin astmabehandlingsapparat. Samtidigt har […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.