Kort sagt: De ekonomiska hjulen har åter börjat snurra och optimismen gryr i näringslivet. Såväl banker som industriföretag har överraskat positivt i rapportsäsongen som nu går mot sitt slut. Men för de noterade utvecklingsbolagen är bilden kluven.
Av Kristian Svensson, chefredaktör
Att det våras i ekonomin märks på delårsrapporterna från några av börsens tunga verkstadsföretag. En av de mest konjunkturcykliska branscherna, bilindustrin, har börjat få upp farten igen. Underleverantörer som Trelleborg och Höganäs har hängt med i racet.
Andra tecken på att läget förbättrats är att bankernas kreditförluster hållits i schack. Även om Greklands statsfinanser är ett orosmoln just nu, pekar mycket åt rätt håll. Det senaste årets varselvåg har ebbat ut och optimismen spirar ute bland företagen. Många vill expandera och nyanställa.
Samtidigt visar Rapidus genomgång av åtta heta innovationsföretag i Skåne att återhämtningen ännu inte kommit igång på alla fronter. Flera utpräglade tillväxtbolag står och stampar omsättningsmässigt. Många passar på att blicka inåt och stöper om verksamheten inför framtiden.
* Medicinteknikbolaget CellaVision på Ideon i Lund lyckades inte nå lönsamhet under första kvartalet. Omsättningen backade något och kostnadssidan tyngdes av börsplanerna. Bolaget ska innan sommaren ta klivet från First North till börsens Small Cap-lista. Detta ska förbättra aktiens likviditet och öka möjligheterna för institutionella investerare att gå in.
* För mjukvarubolaget Readsoft i Helsingborg innebar årets första kvartal minskad försäljning och en förlust på 4,5 miljoner kronor före skatt. Siffrorna påverkades negativt av valutaeffekter, men marknaden är också fortsatt avvaktande.
* Inte heller Precise Biometrics nådde svarta siffror, men omsättningen ökade rejält, nära 60 procent, till 19,3 miljoner. Det ser faktiskt ut som att det uppskjutna målet om lönsamhet nu är inom räckhåll. Precise ska omorganisera för att få mer fokus på kundlösningar och mindre på utveckling av biometritekniken.
* Forskningsbolaget Probi på Ideon går numera med vinst. Omsättningen låg till synes stilla under första kvartalet jämfört med ifjol. Men rensas siffrorna från det avslutade avtalet med Kraft finns faktiskt en liten tillväxt, driven av hälsodrycken Proviva. Företaget lanserar nu egna varumärken, ProbiFrisk och ProbiMage.
* Inte långt därifrån, på samma adress, sitter läkemedelsbolaget BioInvent. Företaget håller just nu på att avveckla sin kontraktstillverkning i Lund. Drygt tio anställda får gå när fokus sätts på egna projekt, som skrider allt längre fram i utvecklingen.
* Axis fortsätter att vara själva definitionen av ett tillväxtbolag och ökar åter omsättningen med över tjugo procent. Företagsledningen har varit konsekvent aggressiv i sin strategi genom krisen. Under första kvartalet fanns 784 anställda, 45 fler än vid samma tid ifjol.
* Bildskärmsföretaget MultiQ i Malmö tappade försäljning och vände till förlust första kvartalet. Orderingången ökade dock, även om inneliggande orderstock fortfarande är lägre än föregående år, som avslutades med flera produktlanseringar.
* Också Lundabaserade Anoto backade omsättningsmässigt. Kräftgången beror på leveransförseningar av läspennan C Pen och lägre komponentförsäljning. Samtidigt bidrog en hög andel licensintäkter och royalty till förbättrad bruttomarginal.
Det är tydligt att konjunkturen ännu pressar många branscher. Readsofts lösningar för automatiserad fakturahantering är ett intressant exempel. Tekniken är i sig kostnadsbesparande men kräver initiala investeringar. Sådana beslut går långsamt.
Samtidigt kan en tillräckligt bra innovation bemästra konjunkturcyklerna. Axis och den framväxande marknaden för digital videoövervakning är ett strålande exempel på detta.
Det är också värt att notera att Precise Biometrics utan några större enskilda ordrar i perioden hamnade så nära ett nollresultat. Bolaget har under sina drygt tolv år stretat på och lyckats bygga upp en ansenlig basaffär. Merparten av försäljningen under tredje kvartalet var uppföljningsordrar till befintliga kunder.
Avgörande för framgångarna framöver blir hur väl bolagen positionerat sig strategiskt, kanske främst på sälj- och marknadssidan. För stabila bolag är lågkonjunktur ett ypperligt tillfälle att omgruppera och ladda för kommande uppgång, när svagare konkurrenter rensats ur leden.
Delårsrapporterna visar att flera skånska verksamheter håller på att se om sina hus. Om satsningarna är de rätta kommer framtiden att utvisa.