Lundabolaget Comsys har slutit ett distributionsavtal med det tyska bolaget Epcos som innebär att Comsys produkter ska lanseras på den asiatiska marknaden.
I början av hösten kommer företaget att tillsammans med Epcos lansera produkterna på en mässa i Shanghai i Kina. Men att få spridning i Asien är bara en del av Comsys strategi för att sprida sina produkter bredare.
I dagsläget sköter bolaget själva den svenska, holländska och tyska marknaden. Nyligen slöts ett avtal med en partner i Danmark som hoppas göra de första affärerna före semestern. Comsys förhandlar även med partner i Norge och Sverige och tittar på tänkbara samarbeten i Tyskland och Holland som planeras vara på plats under året. En etablering i Nordamerika är planerad till nästa vår.
Hittills har Comsys bland andra Sandvik, Öresundskraft, Vattenfall, TetraPak och Volvo på kundlistan. Nyligen köpte även Höganäs ett av Comsys ADF-system, värt cirka tio miljoner kronor.
— Vi har hållit en låg profil under ett antal år och arbetat nära våra kunder för att nå fram till ADF-lösningen. I år satsar vi rejält på etablering och försäljning, säger Comsys VD Peter Ström.
Totalt har Comsys tagit in runt 40 miljoner kronor i kapital sedan starten 1996. Idag är det engelska fondbolaget NMC majoritetsägare. Peter Ström äger 40 procent av bolaget tillsammans med medgrundarna Jonas Persson och Dan Liljengren.