onsdag 24 juli 2024

inloggad som

… som går in i Asien med ny distributör

Lundabolaget Comsys har slutit ett distributionsavtal med det tyska bolaget Epcos som innebär att Comsys produkter ska lanseras på den asiatiska marknaden.

I början av hösten kommer företaget att tillsammans med Epcos lansera produkterna på en mässa i Shanghai i Kina. Men att få spridning i Asien är bara en del av Comsys strategi för att sprida sina produkter bredare.

I dagsläget sköter bolaget själva den svenska, holländska och tyska marknaden. Nyligen slöts ett avtal med en partner i Danmark som hoppas göra de första affärerna före semestern. Comsys förhandlar även med partner i Norge och Sverige och tittar på tänkbara samarbeten i Tyskland och Holland som planeras vara på plats under året. En etablering i Nordamerika är planerad till nästa vår.

Hittills har Comsys bland andra Sandvik, Öresundskraft, Vattenfall, TetraPak och Volvo på kundlistan. Nyligen köpte även Höganäs ett av Comsys ADF-system, värt cirka tio miljoner kronor.

— Vi har hållit en låg profil under ett antal år och arbetat nära våra kunder för att nå fram till ADF-lösningen. I år satsar vi rejält på etablering och försäljning, säger Comsys VD Peter Ström.

Totalt har Comsys tagit in runt 40 miljoner kronor i kapital sedan starten 1996. Idag är det engelska fondbolaget NMC majoritetsägare. Peter Ström äger 40 procent av bolaget tillsammans med medgrundarna Jonas Persson och Dan Liljengren.

Lundabolaget Comsys har slutit ett distributionsavtal med det tyska bolaget Epcos som innebär att Comsys produkter ska lanseras på den […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.

  • 50 miljoner till plastsubstitut

    Helsingborgsbaserade Gaia Biomaterials stänger en nyemission på 50 miljoner kronor och siktar på att vända upp efter pandemi och plastskatt. 

  • ”Vi gör kalkylerad förlust”

    Hållbarhetsföretaget Position Green är med kraftig tillväxt en av Malmös startupstjärnor. Men vd och grundare Daniel Gadd väljer bort vinst för att investera för framtiden. Här är siffrorna.

  • Skånskt svampläder söker affärsänglar

    Med hjälp av svampar ska Micovation omvandla bryggeriavfall till billigt och miljövänligt läder. Nu söker grundarna affärsänglar med kontakter inom textil- och modebranschen.

  • Hon ska leda klimatklustret

    Anita Sindberg är ny vd för hållbarhetshubben Sustainable Business Hub Scandinavia i Malmö. Hon kommer in med stor industriell erfarenhet.

  • 60 Mkr för att minska vårdens klimatavtryck

    Ett nytt EU-samarbete som ska minska sjukvårdens miljöpåverkan finansieras med 60 miljoner kronor. En del av det når Malmö, där samarbetet invigs nästa vecka.