torsdag 21 november 2024

inloggad som

Utvecklingsavtal klart för diagnosteknik för bröstcancer

Lundaföretaget CR Developments diagnosmetod för att upptäcka bröstcancer ska nu implementeras i en magnetresonanskamera, MR, från Philips. Om allt går enligt planen kan det finnas en produkt att testa om ett år.

 

Samarbetet med Philips påbörjades i december 2008. I februari åker Markus Nilsson, doktorand på avdelningen för medicinsk strålningsfysik vid Lunds universitet, till Holland för att tillsammans med utvecklingsavdelningen på Philips tillämpa CR Developments metod i en MR-kamera.

 

Metoden kallas OncoPulse och består i en speciell, ny sekvens som styr MR-kamerans magnetfält. Sekvensen ger information om cellväggars genomsläpplighet, vilket gör att friska och sjuka bröstceller ser olika ut på kamerans bild. På så vis kan diagnosen ställas utan att läkaren behöver ta ett vävnadsprov, vilket är snabbare, minskar lidandet och dessutom är mer ekonomiskt för både kliniken som instrumenttillverkaren.

 

I slutet av april hoppas Karin Bryskhe på CR Development kunna presentera resultatet internationellt på en stor konferens (ISMRM) för användare och intressenter av MR inom medicin.

 

— Vi behöver visa att man med vår teknologi får fram en bild också från en klinisk kamera, och det räknar vi med att ha svar på i slutet av april. När vi har bilden vet vi vad vi ytterligare behöver göra för att optimera den för olika tumörtyper, patientvariationer, rörelser och även för andra organ än bröst.

 

CR Development är en avknoppning av kemikonsultföretaget Colloidal Resource, som ägs och drivs av Anna Stenstam och Karin Bryskhe. Metoden OncoPulse har tagits fram av forskaren Daniel Topgaard som är delägare i CR Development.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.