fredag 14 februari 2025

inloggad som

Mjölkbråk slutar med förlikning

En förlikning blev resultatet av Baristabråket, där Skånemejerier stämt Arla för varumärkesintrång. Detaljerna i uppgörelsen hålls hemliga, men Arla får fortsätta att sälja sin Baristamjölk.

 

Skånemejerier säljer sedan 2004 en speciell mjölk för kaffedrinkar, kallad Latte del Barista, och har registrerat varumärket inom varuslaget mjölk. När Arla lanserade produkten Baristamjölk ansåg Skånemejerier att företaget gjort sig skyldigt till varumärkesintrång. I somras stämde det skånska bolaget sina konkurrenter.

 

Arla har å sin sida hänvisat till ett licensavtal med den norska aromtillverkaren Storms, som har registrerat namnet Barista inom varuslaget kaffe. Därmed anser Arla att registreringen även omfattar tillbehör till kaffedrycker.

 

Konflikten gick så långt som till en anklagande argumentation från båda sidor i inlagor till tingsrätten, men innan ärendet hann avgöras drog alltså Skånemejerier tillbaka sin stämningsansökan.

 

— Vi har gjort en affärsuppgörelse och väljer att inte gå ut med någon information om vad den innebär. Men vi tycker att den är bra, säger Skånemejeriers varumärkeschef Marie Tiljander.

 

Även Arla ser positivt på förlikningen och möjligheten att fortsätta sälja sin Baristamjölk.

 

— Vi är glada att vi löst saken med Skånemejerier, säger företagets Sverigechef Anders Svensson.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Akut läge i återbruksbolaget

    Godsinlösen Nordic, GIAB, i Malmö är i akut likviditetsbrist. Vd Christer Persson kan inte utesluta konkurs eller rekonstruktion. Aktien störtdök efter dagens besked.

  • Norskt IT-företag köper Competensum

    ,
    HR-konsultföretaget Competensum i Helsingborg har blivit med norska ägare. — Vi kommer behöva rekrytera nu, säger vd Camilla Danielsson.

  • Upp och ned i rapportströmmen

    Medan Precise Biometics inte infriade förväntningarna gick det desto bättre för Careium. Både Kjell Group och Eolus meddelar nya finansiella målsättningar. Här är dagens skånska kvartalsrapporter.


  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.