söndag 25 februari 2024

inloggad som

Mjölkbråk slutar med förlikning

En förlikning blev resultatet av Baristabråket, där Skånemejerier stämt Arla för varumärkesintrång. Detaljerna i uppgörelsen hålls hemliga, men Arla får fortsätta att sälja sin Baristamjölk.

 

Skånemejerier säljer sedan 2004 en speciell mjölk för kaffedrinkar, kallad Latte del Barista, och har registrerat varumärket inom varuslaget mjölk. När Arla lanserade produkten Baristamjölk ansåg Skånemejerier att företaget gjort sig skyldigt till varumärkesintrång. I somras stämde det skånska bolaget sina konkurrenter.

 

Arla har å sin sida hänvisat till ett licensavtal med den norska aromtillverkaren Storms, som har registrerat namnet Barista inom varuslaget kaffe. Därmed anser Arla att registreringen även omfattar tillbehör till kaffedrycker.

 

Konflikten gick så långt som till en anklagande argumentation från båda sidor i inlagor till tingsrätten, men innan ärendet hann avgöras drog alltså Skånemejerier tillbaka sin stämningsansökan.

 

— Vi har gjort en affärsuppgörelse och väljer att inte gå ut med någon information om vad den innebär. Men vi tycker att den är bra, säger Skånemejeriers varumärkeschef Marie Tiljander.

 

Även Arla ser positivt på förlikningen och möjligheten att fortsätta sälja sin Baristamjölk.

 

— Vi är glada att vi löst saken med Skånemejerier, säger företagets Sverigechef Anders Svensson.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.