onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Mjölkbråk slutar med förlikning

En förlikning blev resultatet av Baristabråket, där Skånemejerier stämt Arla för varumärkesintrång. Detaljerna i uppgörelsen hålls hemliga, men Arla får fortsätta att sälja sin Baristamjölk.

 

Skånemejerier säljer sedan 2004 en speciell mjölk för kaffedrinkar, kallad Latte del Barista, och har registrerat varumärket inom varuslaget mjölk. När Arla lanserade produkten Baristamjölk ansåg Skånemejerier att företaget gjort sig skyldigt till varumärkesintrång. I somras stämde det skånska bolaget sina konkurrenter.

 

Arla har å sin sida hänvisat till ett licensavtal med den norska aromtillverkaren Storms, som har registrerat namnet Barista inom varuslaget kaffe. Därmed anser Arla att registreringen även omfattar tillbehör till kaffedrycker.

 

Konflikten gick så långt som till en anklagande argumentation från båda sidor i inlagor till tingsrätten, men innan ärendet hann avgöras drog alltså Skånemejerier tillbaka sin stämningsansökan.

 

— Vi har gjort en affärsuppgörelse och väljer att inte gå ut med någon information om vad den innebär. Men vi tycker att den är bra, säger Skånemejeriers varumärkeschef Marie Tiljander.

 

Även Arla ser positivt på förlikningen och möjligheten att fortsätta sälja sin Baristamjölk.

 

— Vi är glada att vi löst saken med Skånemejerier, säger företagets Sverigechef Anders Svensson.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.