Efter amerikanska RepliGens förvärv av Novozymes Lundfilial har forskningen flyttats över till USA, medan delar av den amerikanska produktionen lagts i Skåne. Omsättningen i det svenska dotterbolaget har därmed stigit till drygt 200 miljoner kronor, samtidigt som antalet anställda närapå halverats de senaste åren.
Med köpet av Novozymes verksamhet i Lund 2011 blev RepliGen världens största producent av Protein A. Det är det aktiva ämnet i de enheter som binder in och fångar upp antikroppar ur cellodlingar och som används av nästan alla antikroppstillverkare. Dessutom tog RepliGen över produktionen av tillväxtfaktorer, ämnen som används i själva cellodlingen. Företaget har därmed produkter som används i både i början och slutet av tillverkningsprocessen av antikroppar.
— Marknaden för monoklonala antikroppar växer mycket och våra produkter är med i tillverkningen av de flesta stora antikroppsläkemedlen. Dessutom finns det flera hundra nya projekt i olika kliniska faser. Vissa som börjar närma sig att bli godkända för kommersiellt bruk, säger RepliGens platschef Gustav Silfversparre.
Monoklonala antikroppar tillverkas från en enda cell och är därför mycket specifika i att binda in ett önskat protein. De kan i framtiden få stor betydelse vid behandling av en mängd sjukdomar, från hudcancer till astma. De senaste åren har den globala marknaden för antikropparna vuxit med 15 procent om året.
Omsättningen för RepliGen Sweden var drygt 200 miljoner kronor förra året. Det är en ökning med över 25 procent jämfört med året innan och mer än vad Novozymes någonsin omsatte i Lund. Även globalt ökade RepliGen sin omsättning 2013 med 14 procent till 48 miljoner dollar.
— Vi koncentrerar oss på kärnverksamheten och de omstruktureringar som gjorts slår igenom på det finansiella resultatet. Nu är vi en renodlad produktionsanläggning med 55 anställda i Lund, medan Novozymes var en projektfokuserad organisation med som mest över 100 anställda, säger Gustav Silfversparre till Rapidus.
Gustav Silfversparre uppger att RepliGen aktivt letar efter andra aktörer eller produkter att köpa upp. I Lund kommer produktionen att öka, men det blir inte många nyanställningar.
— Volymerna växer och vi har kapaciteten att möta ökningen. Vi vill växa utan att lägga oss till med för mycket personal. Tricket är att hänga med i utvecklingen i lagom takt, att inte dra ifrån, säger han.
Olof Peterson