söndag 24 november 2024

inloggad som

Danfoss lanserar sensormaterial

Efter mer än tio års utveckling lanserar danska Danfoss Polypower plastliknande material som ändrar beteende när elektricitet tillförs. I mitten av oktober blir produkten tillgänglig på bred front.

Polypower startades som ett helägt dotterbolag till den danska jättekoncernen Danfoss 2008. Innan dess hade utvecklingen av materialet skett i moderbolaget. Danfoss har hittills skjutit till kapital längs vägen. Polypower har i dag 16 anställda.
 
Från början var tanken främst att använda materialet som artificiella muskler, men i dag har bolaget tre fokusområden: ställdon, generatorer och sensorer. Den största potentialen ser företaget i att använda materialet som sensor.

— Mitt favoritexempel är när materialet användas för att mäta hur mycket en fot rör sig inne i en sko, för det är normalt något som är rätt svårt att mäta, säger Alan Poole, som arbetar som försäljningsingenjör på Polypower.

Han säger att det finns en stor potential för materialet också utanför sportvärlden, och att det delvis är därför som företaget snart drar igång en öppen försäljning av materialet.

— Tekniken är nu mogen och vi har en stabil produkt som klarar av det som vi vill att den ska göra. Nu handlar det om att hitta lämpliga partner att skapa samarbete med, bland annat inom life science-industrin, säger vd Michael Hamann.

Polypower är ett av ett tiotal bolag, tillsammans med bland andra Bang & Olufsen samt den danska maskintillverkaren ESS Technology, som deltar i ett femårigt projekt som ska utveckla elektroaktiva polymerer. Finansiär är Højteknologifonden som satsat 49 miljoner i projektet.

Anders Frick

Efter mer än tio års utveckling lanserar danska Danfoss Polypower plastliknande material som ändrar beteende när elektricitet tillförs. I mitten […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.