tisdag 19 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Norsk livsmedelskoncern köper Oatly-avknoppning

Sedan starten 2008 har nära tio miljoner kronor satsats i United Pancakes, en avknoppning från Landskronabaserade Oatlys forskningsavdelning. När bolaget nu köps av norska Rieber & Søn finns Innovationsbron och noterade Skånemöllan med bland säljarna.

United Pancakes har tagit fram teknik för att kunna förpacka flytande smet till pannkakor, våfflor och amerikanska pannkakor. Ursprungsreceptet baseras på havre men möjligheterna är mycket större än så, menar styrelseordförande Björn Öste.

— Det vi utvecklat är teknik som gör att smeten först stelnar när man värmer upp den i pannan, inte när man värmer upp den i fabriken för att sterilisera den. Det kan användas på allt från sockerkakssmet till pannkakssmet baserat på exempelvis vete- eller majsmjöl, säger han.

Rieber & Søn har närmare 3.000 anställda i ett tiotal europeiska länder och äger ett tjugotal varumärken inom livsmedelssegmentet, däribland ostkaksproducenten Frödinge. United Pancakes sålde smet på den svenska marknaden för ett par miljoner kronor 2011 och introducerades nyligen i Norge. Under Rieber & Søns paraply kan smeten snabbt lanseras på fler marknader, menar Björn Öste.

Han vill inte kommentera köpeskillingen, men säger att det var ”en god affär”. United Pancakes ägdes till cirka 40 procent av Oatlys systerbolag Aventure i Lund. Bland övriga ägare fanns Oatlys tidigare vd Mats-Ola Kindstedt, Autobahn Design utanför Helsingborg, Innovationsbron och Skånemöllan. Bolaget har inga egna anställda.

Erik Olausson

Sedan starten 2008 har nära tio miljoner kronor satsats i United Pancakes, en avknoppning från Landskronabaserade Oatlys forskningsavdelning. När bolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nytt huvud rullar i Careium

    Careiums vd Christian Walén lämnar med omedelbar verkan. Beskedet kom igår kväll, mindre än tre månader efter att trygghetslarmsbolaget sparkat sin styrelseordförande.

  • Förlusten minskar för Pion Group

    Danir-kontrollerade Pion Group har det fortsatt tufft och avyttrar flera dotterbolag. Men vd Martin Hansson tycker att läget är bättre nu jämfört med i fjol.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.


  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror rapporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.

  • Han lämnar vd-stolen efter bara ett år

    I början av förra året lämnade Henrik Hjalmarsson vd-posten på fönsterbolaget Inwido i Malmö för samma roll på Optigroup i Mölndal. Nu lämnar han även det uppdraget, för att återvända till ett skånskt bolag.

  • Mölla säker hamn i tullkaoset

    När börserna fallit världen över har familjeföretaget Skåne-Möllans aktie tagit fart. Det är inte första gången som aktien går motvalls och vd Anders Persson har en teori om varför.

  • Dug lånar för att få upp farten

    Pengarna från emissionen i höstas räckte inte och nu tvingas potatisdrycksföretaget Dug fylla på med lån. Men 2025 ska bli året då försäljningen äntligen kommer i gång på allvar.

  • Fomo-effekt gav Re:meat övertecknad runda

    Investerarintresset var stort när köttodlingsbolaget Re:meat sökte nya pengar. Nu ska Sveriges första ”köttbryggeri” byggas i Lund.

  • Genombrott för spisbolaget

    Emerging Cooking Solutions, som arbetar för klimat- och hälsovänligare matlagning i Afrika får efter 14 år in sin första stora finansering. — Det har varit en sinnessjuk uthållighet, säger grundaren Per Löfberg.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.