Mobilsurfandet ökar efterfrågan på ExpertMakers mjukvara för artificiell intelligens. Nu flyttar 15-mannabolaget huvudkontoret till Malmö för att kunna växa och slår samtidigt upp portarna i Silicon Valley. Inom någon månad ska första avtalet med en amerikansk storkund vara klart.
Hur expansionen sker framöver beror på kundtillströmningen, uppger VD Lars Hård. Men personal har redan börjat rekryteras i Silicon Valley och de nya lokalerna i Malmö är anpassade för en större personalstyrka. Kvar på Ideon i Lund blir en forskningsenhet.
För fem år sedan tog ExpertMaker steget från att vara ett konsultbolag inom AI-lösningar till att vidareutveckla lösningarna för egna produkter inom allt från anpassade sökmotorer till bildanalys. Sedan dess har siktet varit inställt på att ta fram AI till lågpris, verktyg som tidigare varit utom räckhåll för de flesta bolag och utvecklare.
Bland de kunder som använt tekniken finns Nationalencyklopedin, Rigshospitalet i Köpenhamn och biomedicinbolaget Innovagen i Lund.
— I princip är det samma teknik som används i Nationalencyklopedins applikation, där du kan avgöra vilken historisk person du liknar, som i Rigshospitalet mjukvara för sjukdomsdiagnostisering. Det visar hur AI är relevant i helt olika sammanhang, säger Lars Hård.
Han ser den stora tillväxtpotentialen framöver i avancerade mobiltelefoner.
— Den mobila marknaden har mognat och där är efterfrågan på AI stor i och med en begränsad skärmstorlek som kräver att rätt saker visas, säger han.
Lars Hård för nu samtal med ett antal större amerikanska IT-bolag och räknar med att landa de första som kunder inom ett par månader. ExpertMaker har hittills finansierats genom kundprojekt och privata finansiärer. Så sent som i april genomfördes en nyemission på fyra miljoner kronor. Senaste räkenskapsåret, september 2009-augusti 2010, omsatte ExpertMaker 1,1 miljoner kronor och gjorde en förlust på 3,3 miljoner.
Joel Lyth